Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران فارس خبر داد:

کشت فراسرزمینی در تاجیکستان بی‌نتیجه رها شد/ بذرهای پنبه ترکیه پشت گمرک ایران خاک می‌خوردند

رایزنی‌های بخش خصوصی برای کشت فراسرزمینی در تاجیکستان، به‌علت عدم تضمین بازگشت سرمایه توسط آن کشور بی‌نتیجه رها شد.

کشت فراسرزمینی در تاجیکستان بی‌نتیجه رها شد/ بذرهای پنبه ترکیه پشت گمرک ایران خاک می‌خوردند


مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مذاکرات بخش خصوصی برای کشت فراسرزمینی در کشور تاجیکستان بی‌نتیجه رها شد.

علی‌محمد انصاری افزود: تاجیکستان دارای اراضی مناسب، آب فراوان و نیروی کار ارزان‌قیمت محسوب می‌شود و این کشور با داشتن پایگاه تجاری در بازارهای بین‌المللی، بستر مناسبی برای کشت فراسرزمینی پنبه به‌شمار می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده تولید پنبه در ایران، پنج میلیون تومان و در کشور تاجیکستان سه میلیون تومان برآورد شده است.

انصاری ادامه داد: با وجود پیش‌قدم شدن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این کشور، دولت تاجیکستان و سفارتخانه این کشور نتوانست تضمینی برای بازگشت سرمایه ایرانی‌ها فراهم کند.

وی تصریح کرد: کشت فراسرزمینی پنبه در تاجیکستان نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز تا دو سال و پس از آن شروع کشت است که باید برای سرمایه‌گذار ایرانی شرایط ایمن و قابل اعتمادی فراهم شود که تفاهم‌نامه‌ای که منجر به ایجاد چنین شرایطی شود، منعقد نشد.


بذرهایی که پشت گمرک سبز شدند

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس از واردات 60 تن بذر از ترکیه خبر داد و یادآور شد: 60 تن بذر از کشور ترکیه با هدف افزایش تناژ و اصلاح کیفیت پنبه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد کشور شد که به‌علت بروکراسی اداری عملاً نتوانست به‌موقع در اختیار کشاورزان پنبه‌کار قرار گیرد.

انصاری تأکید کرد: بذر واردشده از ترکیه با بیش از 10 میلیارد ریال هزینه اولیه وارد گمرک شد و به‌علت بروکراسی اداری حفظ نباتات و قرنطینه، آنقدر در گمرک باقی ماند تا عملاً فرصت کشت از دست رفت و نتوانست به‌موقع در میان پنبه‌کاران توزیع شود.


بی‌مهری صنایع روغن‌کشی به پنبه‌دانه ادامه دارد

وی اظهار داشت: با وجود آنکه تمرکز برای افزایش تولید روغن از منابع داخلی شدت یافته است، هنوز تخم پنبه مورد توجه صنایع روغن‌کشی نیست.

انصاری همچنین گفت: در شرایطی که وابستگی ایران به بازارهای بین‌المللی از 90 درصد عبور کرده و ارز با وجود رکود اقتصادی برای تأمین روغن از کشور خارج می‌شود، بی‌مهری به تخم پنبه توسط صنایع روغن‌کشی همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: همچنان 80 هزار تن تخم پنبه موجود در کشور بدون روغن‌گیری وارد چرخه خوراک دام و طیور می‌شود.

این کارشناس بخش خصوصی در پایان خاطرنشان کرد: استقبال پنبه‌کاران از کشت پنبه، روند نزولی گرفته و برآوردها حاکی است سطح زیر کشت پنبه نسبت به سال گذشته میل به افول خواهد گذاشت./

F-950311-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید