Iranian Agriculture News Agency

گردهمایی بزرگان کشاورزی هلند در پارلمان بخش خصوصی ایران؛

ایران با همکاری هلند، قطب کشاورزی خاورمیانه می‌شود

پیش از ظهر امروز یک‌شنبه، همزمان با ساعتی که وزیر کشاورزی هلند در طبقه شانزدهم ساختمان جدید وزارت جهاد کشاورزی، میهمان وزیر کشاورزی کشورمان بود و دو طرف به اتفاق معاونان خود در حال ارزیابی و مباحثه‌های روند توسعه همکاری‌های در دست اقدام بودند؛ چند چهارراه آن‌طرف‌تر در خیابان طالقانی و در پارلمان بخش خصوصی کشور، ده‌ها شرکت تجاری و تولیدی هیأت هلندی، در حال بالا و پایین کردن...

ایران با همکاری هلند، قطب کشاورزی خاورمیانه می‌شود


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حمیده قاسمی:


پیش از ظهر امروز یک‌شنبه، همزمان با ساعتی که وزیر کشاورزی هلند در طبقه شانزدهم ساختمان جدید وزارت جهاد کشاورزی، میهمان وزیر کشاورزی کشورمان بود و دو طرف به اتفاق معاونان خود در حال ارزیابی و مباحثه‌های روند توسعه همکاری‌های در دست اقدام بودند؛ چند چهارراه آن‌طرف‌تر در خیابان طالقانی و در پارلمان بخش خصوصی کشور، ده‌ها شرکت تجاری و تولیدی هیأت هلندی، در حال بالا و پایین کردن نکات فنی، بستر اقتصادی و تکنولوژیک خود برای استفاده از پتانسیل‌های کشاورزی ایران بودند. به‌نظر می‌رسد این امر پس از به فرجام رسیدن برجام، فرجام تازه‌ای را در ماه‌ها یا یکی دو سال آینده برای بخش کشاورزی کشور رقم خواهد زد.

حضور برندهای معتبر و خوش‌نام در زمینه تجهیزات کشاورزی و گلخانه‌ای هلند در ایران، کافی است تا هر فعال اقتصاد کشاورزی کشورمان، به ورود فناوری‌های تازه دل ببندد و "نقشه راه" تازه‌ای را پیش روی توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و بزرگان کشاورزی دنیا پیش رو ببیند. کمااینکه حضور مدیران شرکت‌های ekro ، delphy ، dijkma ، holland horti international و land life company ltd یا گروه‌های تجاری بزرگ هلندی در تهران، نقطه قوتی است بر بازشدن درهای دانش روز کشاورزی به بازار ایران.

اما چشم‌انداز کنونی مناسبات کشاورزی دو کشور بر چه اساس خواهد بود؟ این پرسشی است که خبرنگار ایانا در نشست دیدارهای طرفین در اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی در جستجوی آن بود. تجهیزات نوین مکانیزاسیون کشاورزی یا سازندگان کارخانه‌های مجهز تولید و فرآوری محصولات لبنی و غذایی ازجمله برندهای حاضر بودند که تکنولوژی‌های به‌روز خود را برای بازار مستعد ایران معرفی می‌کردند. بازرگانانی که علاوه بر تولید و سرمایه‌گذاری نگاه وسیع‌تری را به بازار ایران داشتند و ارزیابی خود را از توانمندی بازار ایران به‌عنوان امن‌ترین کشور خاورمیانه، قابلیت بالای کشورمان برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی خاورمیانه یاد می‌کردند و آمادگی خود را برای بردن محصولات تولیدی ایران به فراتر از مرزهای کنونی مورد تأکید قرار می‌دادند. تجهیزاتی که می‌توانند با کمک ربات‌های مدرن در شیردوشی هر دو ساعت یک‌بار برای دادن علوفه به گاوها حرکت می‌کنند یا هویت گاوها را برای میزان و دفعات شیردهی تعیین کنند. یا تجهیزات دیگری که در زمینه سبزی و صیفی و گل پیشنهاد می‌کردند و گزارش‌های تکمیلی آن در اخبار بعدی همین خبرگزاری منتشر خواهد شد.

در مجموع از آنچه در نشست‌های روز نخست این بازرگانان و تولیدکنندگان و همچنین ماحصل مذاکرات وزیر جهاد کشاورزی با همتای هلندی او هویداست، نگاه سرمایه‌گذاری و حتی شراکتی طرف هلندی در کشاورزی ایران است. اتفاقی که نوید گشایش فصلی تازه را برای کشاورزی ایران می‌دهد؛ البته به شرطی که تمام موانع اقتصادی و حقوقی احتمالی فی‌مابین، در اسرع زمان رفع و رجوع شود./





O-950219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید