Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت در حاشیه مدیریت‌های ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا گفت:

واردات شکر مدیریت می‌شود/ آغاز کشت فراسرزمینی در قزاقستان

تولید 1.5 میلیون تن شکر در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است و با توجه به مصرف دو میلیون تا دو میلیون و 100 هزار کیلوگرمی شکر برای جبران کسری 500 تا 600 هزار تنی واردات اجتناب‌ناپذیر است.

واردات شکر مدیریت می‌شود/ آغاز کشت فراسرزمینی در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عباس کشاورز روز چهارشنبه در حاشیه نشست مشترک معاونت‌های زراعی،‌ باغی و آب و خاک و مدیریت‌های ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره ممنوعیت واردات شکر با بیان اینکه واردات شکر در کشور مدیریت می‌شود، گفت: تولید 1.5 میلیون تن شکر در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است و با توجه به مصرف دو میلیون تا دو میلیون و 100 هزار کیلوگرمی شکر برای جبران کسری 500 تا 600 هزار تنی واردات اجتناب‌ناپذیر است.

عباس کشاورز درباره وضعیت کشت فراسرزمینی افزود: در حال حاضر برای کشت فراسرزمینی مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های شفاهی با اوکراین، روسیه و غنا داشته‌ایم که در صورت امضای سند همکاری‌ها، این مهم در کشورهای یادشده نیز اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیرنده تولیدات کشت فراسرزمینی برای تولیدکنندگان نیست، اما محصولاتی که امکان تأمین کافی آن در داخل کشور وجود ندارد، برای محصولاتی مانند برنج، ذرت و دانه‌های روغنی انجام می‌شود.

کشاورز درباره تفاوت قیمت غلات در ایران و جهان و بالا بودن این محصولات در ایران نیز ادامه داد: در هر زمان که توانستیم کارمزد بانک‌های ایران را به میزان بانک‌های دنیا رسانده و کاهش دهیم، به طور حتم قیمت همه محصولات کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه تولیدکنندگان کشور بابت تورم هزینه می‌پردازند، به طوری که تولیدکننده ایرانی وقتی تسهیلات با کارمزد 18 درصد دریافت می‌کند، چگونه می‌تواند نرخ محصولات را کاهش دهد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این تفاوت نرخ و افزایش قیمت غلات در ایران نسبت به جهان ناشی از بالا بودن هزینه‌های عمومی کشور و به خاطر تورم است.

کشاورز تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید گندم امسال از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهد بود، معتقدیم نیازی به واردات این محصول نیست.

وی درباره وضعیت گندم در استان‌های سیل‌زده همچون خوزستان اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد اگر مزرعه‌ای دچار سیل شود تا 15 روز به عملکرد آن خسارت نمی‌زند، اما همین امر می‌تواند باعث خواب محصول و ایجاد مشکلاتی در برداشت شود.

کشاورز همچنین گفت: گندم در استان خوزستان به بار نشسته و از دید ما هیچ خسارتی به این محصول وارد نشده مگر اینکه سیل آن را برده باشد.

وی درباره محصول کلزا افزود: در استان خوزستان بین 10 تا 11 هکتار کلزا کشت شد که رقم ناچیزی از آن خسارت دیده است./

A-950215-08

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید