Iranian Agriculture News Agency

بر اساس اظهارات رییس جمهوری قزاقستان؛

کشاورزی، جذاب ترین موضوع همکاری های مشترک ایران و قزاقستان شد

رییس جمهوری قزاقستان گفت: تولید کنندگان بخش کشاورزی در ایران، تاثیر زیادی بر توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دارند.

کشاورزی، جذاب ترین موضوع همکاری های مشترک ایران و قزاقستان شد

رییس جمهوری قزاقستان گفت: تولید کنندگان بخش کشاورزی در ایران، تاثیر زیادی بر توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دارند.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نورسلطان نظربایف در جمع فعالان اقتصادی دو کشور، بخش کشاورزی را جذاب ترین موضوع برای فعالیت و همکاری های مشترک دانست و اظهار داشت: شرکت های ایرانی تولید کننده غلات، دام، گوشت، لبنیات و صنایع فرآوری می توانند تاثیرات زیادی بر مبادلات تجاری با قزاقستان داشته باشند.
وی با بیان این که در قزاقستان تقاضا برای این محصولات زیاد است، اعلام کرد: در مورد گوشت و غلات، ایران و قزاقستان می توانند همکاری های مشترک شان را گسترش دهند و بازار چین و سایر کشورهای منطقه را تغذیه کنند.
رییس جمهوری قزاقستان در عین حال خواستار فعالیت مشترک بخش های خصوصی دو کشور در زمینه کشت فراسرزمینی، دامپروری، ایجاد مجتمع های تولید گوشت شد.
وی ادامه داد: در قزاقستان تولید میوه و سبزیجات توسعه نیافته و در بخش گلخانه نیز نیاز به همکاری با ایران داریم.
نظربایف گفت: قزاقستان دارای ویژگی های منحصر به فردی است و از نظر اقلیمی هم به قطب نزدیک و در جنوب گرم و در مرکز نیز از آب و هوای معتدلی برخوردار است، ضمن آن که اراضی این کشور برای کشت غلات و سایر محصولات زراعی مناسب است و از این رو در زمینه تولید و فعالیت های اقتصادی مشترک توسط بخش خصوصی دو کشور اقدامات متنوعی می تواند انجام شود.
وی در عین حال به اقدام های قزاقستان برای ایجاد ثبات و بستر اقتصادی حقوقی و بانکی و فضایی برای فعالیت های بخش خصوصی شرکت های خارجی در کشورش اشاره کرد و اذعان داشت: ما سیستم قضاوت بین المللی را در قزاقستان حاکم کرده ایم.
نظربایف افزود: در قزاقستان به منظور حمایت از فعالیت شرکت های خارجی در عرصه های اقتصادی، یک صندوق توسعه سرمایه ای و بانکی ایجاد شده است.
گفتنی است در این نشست، 50 نفر از فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه های بزرگ دو کشور در بخش کشاورزی، صنعت، معدن، حمل و نقل و سرمایه گذاری حضور داشتند.
ظرف یک سال اخیر با واگذاری ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، در بخش کشاورزی دو کشور، تحرکات چشمگیری به وجود آمده به طوری که حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان به اولویت کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از موضوع ها و زمینه های همکاری میان ایران و قزاقستان اشاره کرده است.
در این مدت با ارتقای جایگاه بین المللی ایران و فضاسازی برای توسعه روابط با قزاقستان، شرایط برای فعالیت بخش خصوصی به خصوص در حوزه کشاورزی آماده شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید