Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری کشور در گفتگو با ایانا:

رونق به بازار سیب‌زمینی بازگشت/ یارانه صادراتی 100 هزار تن سیب‌زمینی را از امحا نجات داد

هرچند شرایط بازرگانی سیب‌زمینی هنوز رضایت‌بخش نیست و قیمت عرضه کمتر از قیمت تمام‌شده است، اما در صورت نبود یارانه صادراتی باید امروز نگران امحای 100 هزار تن سیب‌زمینی بودیم، با این وجود سازمان‌های جهاد کشاورزی باید سطح زیر کشت سیب‌زمینی را کنترل کنند چراکه خطر کاهش 35 درصدی سطح زیر کشت جدی است.

رونق به بازار سیب‌زمینی بازگشت/ یارانه صادراتی 100 هزار تن سیب‌زمینی را از امحا نجات داد

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ضرر و زیان فراوانی که از ناحیه انباشت تولید سیب‌زمینی به تولیدکنندگان وارد شده است، باعث بی‌انگیزگی آنان و ورشکستگی عده زیادی از کشاورزان شده است، به‌طوری که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان سیب‌زمینی به‌علت ورشکستگی و فشارهای مالی ناشی از عدم فروش محصول دچار سکته قلبی شده و علاوه بر مال خود، جان خود را نیز دادند.

مجید سجادی افزود: چنین شرایط خطرناکی باعث بی‌انگیزگی کشاورزان برای کشت سیب‌زمینی در سال زراعی آینده شده است، به‌طوری که باید سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها سطح زیر کشت سیب‌زمینی را برای جلوگیری از کمبود احتمالی کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، سطح زیر کشت سیب‌زمینی در صورت عدم کنترل تا 35 درصد کاهش خواهد یافت.


سیب‌زمینی در کف افزایش قیمت تضمینی

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری کشور ادامه داد: نگاهی به قیمت خرید تضمینی نشان می‌دهد سیب‌زمینی در پایین‌ترین سطح افزایش قرار داشته و نرخ رشد کمتر از شش درصد را تجربه کرده است.

سجادی تصریح کرد: قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی طرح استمرار در پایین‌ترین سطح بیش از 600 تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی یادآور شد: طرح استمرار از سال 76 به‌منظور عرضه سیب‌زمینی در ماه‌های پایانی سال به‌ویژه در دی، بهمن و اسفندماه تعریف شد، اما به‌نظر می‌رسد با تغییرات اقلیم و توسعه کشت گلخانه‌ای دیگر چنین شرایطی برای تولید گسترده وجود ندارد.


بازار توزیع سیب‌زمینی نرمال شد

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری کشور تأکید کرد: هرچند هنوز وضعیت تجاری سیب‌زمینی هنوز در بازارهای داخلی کشور و بازارهای بین‌المللی تغییر چندانی نکرده است، اما از حجم سیب‌زمینی‌های انباری کاسته شده و خطر امحا از بین رفته است.

سجادی اظهار داشت: قیمت عرضه سیب‌زمینی هنوز کمتر از 600 تومان برآورد شده، اما توزیع به تناوب صورت گرفته و مقادیر باقیمانده نیز با توجه به گرم شدن هوا چندان قابلیت برای نگهداری نداشته و حداکثر تا پایان فروردین‌ماه باید توزیع شود.


یارانه سیب‌زمینی نبود 100 هزار تن محصول امحائی داشتیم

وی با اشاره به یارانه صاداتی سیب‌زمینی گفت: یارانه سیب‌زمینی که به‌صورت اختصاصی به این محصول اختصاص یافت، هرچند در عمل کار شگرفی در بازارهای صادراتی را به همراه نداشت، اما به لحاظ روانی تأثیر مثبتی بر بازار داشت و توزیع سیب‌زمینی را تسهیل کرد.

سجادی در پایان افزود: اگر یارانه صادراتی نبود، باید امروز نگران امحاء بیش از 100 هزار تن سیب‌زمینی بودیم./

F-950125-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید