Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با ایانا:

سطح کشت برنج در کشور به 600 هزار هکتار می‌رسد/ گزارشی از سرمازدگی در برنج نداریم

از آنجا که فروردین‌ماه آغاز کشت و کار برنج در استان‌های شمالی است، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به بارندگی‌ها و وضعیت مناسب نشاءکاری در زیر پوشش نایلونی، سطح زیر کشت این محصول استراتژیک در کشور به 600 هزار هکتار برسد.

سطح کشت برنج در کشور به 600 هزار هکتار می‌رسد/ گزارشی از سرمازدگی در برنج نداریم

دبیر انجمن برنج کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت برنج‌های نشاءشده در استان‌های شمالی با توجه به برودت هوا طی هفته اخیر گفت: به شالیکاران مازندرانی توصیه شد که نشاء خود را زیر پوشش‌های نایلونی داشته باشند، چون مطابق سال‌های گذشته بهره برداران تجربه دارند که سرمای بهاره ممکن است بخش اعظمی از محصول را از بین ببرد.

جمیل علیزاده‌شایق افزود: به گفته سازمان هواشناسی ممکن است استان گیلان با کاهش دما طی روزهای آینده روبه‌رو شود؛ بنابراین اگر شالیکاران به توصیه‌ها توجه کرده باشند و پوشش‌های نایلونی را بر نشاءهای خود داشته باشند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی از سرمازدگی در نشاءهای انجام‌شده اعلام نشده است و امید می‌رود که برنج وضعیت مناسبی با توجه به بارش‌های اخیر داشته باشد.

علیزاده‌شایق ادامه داد: در صورتی که شالیکاران با مشکل سرمازدگی نشاءهای خود روبه‌رو شدند، می‌توانند نشاءهای مورد نیاز را از بانک‌های نشاءهای استانی تهیه کنند.


بارندگی‌ها 100 شهر کشور را از خشکسالی خارج می‌کند

دبیر انجمن برنج کشور تصریح کرد: امسال بارندگی‌های خوبی در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان و استان‌های جنوبی وجود داشت و بنا به اعلام وزارت نیرو، حداقل 100 شهر کشور که در معرض خشکی بودند، امسال از چرخه خشکی خارج می‌شوند.

وی یادآور شد: اقدام مؤثر اخیر دولت در استان‌های فارس و کرمان برای جلوگیری از کشت محصول برنج نیز بسیار خوب است؛ زیرا در دولت‌های گذشته به تمامی افرادی که چاه غیرمجاز حفر کرده بودند، اجازه گرفتن مجوز داده شد و در حال حاضر استان‌های فوق به آبکش تبدیل شده است؛ بنابراین باید در دولت تدبیر و امید جلوی این موارد گرفته شود.

علیزاده‌شایق تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بر کاشت برنج در سایر استان‌های غیرشمالی تأکید کند، زیرا شرایط آبی اجازه آن را نمی‌دهد که در استان‌هایی همچون اصفهان، ایلام و لرستان اقدام به کشت برنج کنیم.

وی اظهار داشت: در سال جاری با توجه به بارندگی‌ها، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت محصول برنج در کشور به 580 تا 600 هزار هکتار برسد که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

علیزاده‌شایق در پایان گفت: به شالیکاران توصیه می‌شود که در زمان مناسب نسبت به انتقال شالی به اراضی اقدام کنند./

M-950123-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید