Iranian Agriculture News Agency

رئیس فرهنگستان علوم در دومین دوره تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی:

کشوری که کشاورزی ندارد،‌ هیچ ندارد/ کسانی که می گویند کشاورزی نمی خواهیم، شوخی می کنند

دومین دوره آیین تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور، منتخب فرهنگستان علوم، با تقدیر از محمدحسین شریعتمدار، یونس ابراهیمی، منصور عبایی، داود حسن‌پناه و قدرت حاج‌نوری برگزار شد.

کشوری که کشاورزی ندارد،‌ هیچ ندارد/ کسانی که می گویند کشاورزی نمی خواهیم، شوخی می کنند


به گزارش خبرنگار

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دومین دوره مراسم تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور، منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم روز پنج‌شنبه بیستم اسفندماه برگزار شد.

در این مراسم که رئیس، دبیر و معاونان فرهنگستان، رئیس و اعضای گروه علوم کشاورزی فرهنگستان، معاون وزیر جهاد کشاورزی، استادان و اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی و خانواده‌های برگزیدگان حضور داشتند، ابتدا رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان در سخنانی ضمن تبریک به برگزیدگان توضیحاتی درباره روند انتخاب مهندسان برجسته بیان کرد.

عباس شریفی تهرانی برگزاری این مراسم را اقدامی درجهت هویت بخشی در بخش کشاورزی قلمداد کرد و گفت: مهندسان برجسته فرهنگستان، برگزیدگانی از شاخه‌های مختلف علوم کشاورزی هستند که اثربخش بودن در تولیدات کشاورزی، به معنای پیاده کردن علم در عرصه عمل، از ویژگی بارز آنها است.


کشوری که کشاورزی ندارد،‌ هیچ ندارد

در ادامه رئیس فرهنگستان علوم در سخنانی با تأکید بر اینکه برای خیرمقدم و ادای احترام به دانشمندان، چند کلمه‌ای صحبت می‌کند، اظهار داشت: سال گذشته و در نخستین دوره این مراسم گفتم که کشاورزی ما مظلوم است. اقتضای جامعه و تاریخ این است که گاهی از تعادل خارج می‌شود و شأنی از شئون جامعه مظلوم واقع می‌شود. در این صورت دیگر شئون شاید موقتاً سود کنند، اما باید به یاد داشت که هر جامعه‌ای تعادل لازم دارد.

رضا داوری ‌اردکانی افزود: در دوران جوانی من کسانی در موضع قدرت و سیاست قرار داشتند که می‌گفتند ما به کشاورزی نیاز نداریم و با صنعتی کردن کشور، محصولات کشاورزی را وارد می‌کنیم، اما به‌نظر می‌رسد کشوری که کشاورزی ندارد،‌ هیچ ندارد.

وی با اشاره به اینکه من در سرزمین کویری بزرگ شده‌ام، خاطرنشان کرد: در این سرزمین مردم با دست‌هایشان زمین را شخم می‌زدند تا لقمه نانی بخورند و امروز قنات‌های این سرزمین که به 70 کیلومتر می‌رسید، خشک شده و کشاورزی در آن نیست.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: ۷۰ سال پیش کتابی نوشته شد و در‌ آن اشاره شد که سرزمین ایران رو به خشکی می‌رود و کسی هم به این مسئله اعتنا ندارد. امروز این اتفاق افتاده و رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و قنات‌های ما خشک شده است.

داوری ‌اردکانی ادامه داد: اگر کسی بگوید که نباید کشاورزی داشته باشیم، بدون تردید شوخی می‌کند. چرا که بدون کشت، صنعت هم نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت خودآگاهی عمومی در مورد مسائل و مشکلات کشاورزی تصریح کرد: تمامی ما برای کشاورزی آرزوی خیر داریم، اما فقط داشتن آرزو کافی نیست و باید پشتوانه عزم و همت را هم در کنار آن قرار داد و با خودآگاهی کشاورزی را از این وضع خارج کرد.

داوری ‌اردکانی در پایان سخنانش ضمن تبریک به منتخبان فرهنگستان، این مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی را از کسانی برشمرد که در صفوف مقدم حل مسائل و مشکلات کشاورزی قرار دارند.


عدم وجود جریان دانش در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی دیگر سخنران مراسم بود که با تقدیر و تشکر از فرهنگستان علوم برای برگزاری این مراسم که باعث ارتقاء جایگاه مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی می‌شود، گفت: هریک از مهندسانی که امروز از آنان تجلیل می‌شود، در بخش کشاورزی و منابع طبیعی اثرگذار و جریان‌ساز هستند و این نوع قدردانی‌ها، انگیزه‌ای برای نسل جوان است.

اسکندر زند یادآور شد: بخش کشاورزی نه فقط از بعد سرمایه‌گذاری رنج می‌برد، بلکه یکی دیگر از مشکلات آن عدم وجود جریان دانش در این بخش است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از کشاورزان کشور از دانش کافی در ایمن رشته برخوردارد نیستند، به معضل بیکاری دانش‌آموختگان کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: از سوی دیگر بر اساس اعلام کارشناسان، نیاز بخش کشاورزی فقط به اندازه نیمی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی است و اگر این نسبت رعایت نشود، دانش‌آموخته بیکار و سرخورده خواهیم داشت.

در ادامه جلسه مهندسان برگزیده منتخب فرهنگستان علوم محمدحسین شریعتمدار، یونس ابراهیمی، منصور عبایی، داود حسن‌پناه و قدرت حاج نوری سخنرانی کردند.

نگاه مثبت جامعه جهانی به ایران

پیش از اهدای جوایز، دبیر فرهنگستان علوم نیز در سخنانی گفت: در کنار تمامی اشکالاتی که به آنها اشاره شد، باید از نقاط قوت و توانایی‌های بخش کشاورزی بهره برد.

محمدرضا شمس‌اردکانی افزود: خوشبختانه در سطح جامعه جهانی، نگاه مثبتی به ایران وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی از فعالیت‌های اساسی و راهگشای گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم در پرداختن به مسائل کشاورزی و منابع طبیعی تشکر کرد و ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگستان علوم نه تنها شامل داخل کشور است بلکه اکنون دنیا هم کشور ما و فرهنگستان علوم را به‌عنوان یک عضو برجسته در جامعه علمی پذیرفته است که به‌عنوان مثال می‌توان به عضویت اخیر ایران و فرهنگستان علوم ایران در هیأت‌مدیره IAP اشاره کرد.

در پایان مراسم، لوح تقدیر و هدایایی از سوی فرهنگستان علوم به مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور اهداء شد.

در این بخش محمدحسین شریعتمدار، یونس ابراهیمی، منصور عبایی، دکتر داود حسن‌پناه و مهندس قدرت حاج‌نوری مورد تقدیر قرار گرفتند./

A-941222-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید