Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران:

پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی آغاز شد/ پیش‌بینی کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی

پرداخت یارانه صادراتی برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی یک‌هزار و 500 ریال از امروز آغاز شد که از 19 بهمن‌ماه سال 93 تا 31 مهرماه امسال صادرات سیب‌زمینی داشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اعلام پرداخت یارانه سیب‌زمینی که از امروز آغاز شده است، گفت: اعلام دیرهنگام یارانه صادراتی برای محصول سیب‌زمینی باعث شده است که بخش اعظمی از محصولات تولیدی کشورمان روی دست تولیدکنندگان باقی بماند.

محمدرحیم نیازی افزود: تاکنون 500 هزار تن سیب‌زمینی از کشور صادر شده است و صادرکنندگانی که پرونده آنها به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ارجاع شده است، دریافت‌کننده این یارانه صادراتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این یارانه صادراتی تا انتهای سال جاری برقرار خواهد بود و تجدید شدن یا نشدن آن باید توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران ادامه داد: در سال جاری سیب‌زمینی‌کاران با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند، زیرا قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی 800 تومان بود و قیمت فروش آن ناچیز و مبلغی که برای صادرات آن در نظر گرفته شده است -یعنی برای هر کیلوگرم یک‌هزار و 500 ریال- رقم کمی است.

نیازی تصریح کرد: اما اعلام پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی با وجود آنکه دیرهنگام انجام شد و مبلغ آن نیز کفاف قیمت تمام‌شده و تولید را به بهره‌برداران نمی‌دهد، اما می‌تواند بخشی از ضرر و زیان را بگیرد.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به مشکلاتی که برای محصول سیب‌زمینی کشور در سال جاری به‌وجود آمد، در سال 95 به‌طور قطع سطح زیر کشت کاهش خواهد یافت، زیرا بهره‌بردارانی که امسال ضرر و زیان متحمل شده‌اند، دیگر حاضر نیستند ریسک کرده و دوباره محصول سیب‌زمینی بکارند.

همچنین مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگویی از تخصیص 409 میلیارد ریال اعتبار یارانه صادراتی سیب‌زمینی و ابلاغ اعتبار به استان‌ها از امروز خبر می‌دهد و می‌گوید: یارانه صادراتی به مبلغ یک‌هزار و 500 ریال به ازای صادرات هر کیلوگرم سیب‌زمینی پرداخت می‌شود و به افرادی که از 19 بهمن‌ماه سال 93 تا 31 مهرماه امسال صادرات سیب‌زمینی داشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

شاهرخ شجری می‌افزاید: طبق بررسی‌های انجام‌شده، 130 نفر صادرکننده سیب‌زمینی مشمول دریافت این یارانه هستند و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای صادرکنندگان سیب‌زمینی از یکم مهرماه امسال تا پایان سال جاری پیشنهاد تخصیص یارانه به مبلغ 600 میلیارد ریال را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داده است که در صورت موافقت این سازمان، یارانه این گروه از صادرکنندگان نیز پرداخت می‌شود./

M-941128-03


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید