Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر خبر داد:

کاهش 300 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم طی 10 سال آینده/ رونمایی از هفت رقم جدید غلات تا پایان سال جاری

تا پایان سال جاری هفت رقم جدید غلات شامل پنج رقم گندم نان، یک رقم تریتیکاله و یک رقم جوی آبی با تأکید بر تحمل به تنش خشکی معرفی خواهند شد.

کاهش 300 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم طی 10 سال آینده/ رونمایی از هفت رقم جدید غلات تا پایان سال جاری

رئیس بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه غلات از محصولات بسیار مهم در زراعت کشور محسوب می‌شوند، به سطح زیر کشت 2.2 میلیون هکتاری گندم در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کاهش سطح زیر کشت گندم در زمین‌هایی که مناسب این محصول نیست در یک بازه زمانی 10 ساله و کاشت محصولات مناسب با آن اراضی است.

محسن اسماعیل‌زاده با بیان اینکه تا سال 1404 سطح زیر کشت گندم تا 1.9 میلیون هکتار کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: جوی آبی از محصولات مناسب شرایط آب و هوایی کشور است که هم‌اکنون سطحی معادل 715 هزار هکتار را به خود اختصاص داده و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت این محصول است.

وی به ارقام تریتیکاله به‌عنوان محصولاتی دست‌ساخته بشر که بسیار مقاوم به خاک‌های فقیر، شرایط خشکی و خاک‌های شور هستند، اشاره کرد و توسعه کشت این ارقام را از برنامه‌های بخش تحقیقات غلات عنوان کرد.

رئیس بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر افزایش سطح زیر کشت ارقام تریتیکاله را در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و قسمتی از استان فارس و خوزستان که با خشکی روبه‌رو هستند پیش‌بینی کرد و ادامه داد: همچنین تولید ارقام متنوع جو که برای مصارف صنعتی و تغذیه طیور مناسب هستند، در دستور کار قرار دارند.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم به‌دنبال تنوع بخشیدن به ارقام گندم، جو و تریتیکاله هستیم تا کشاورزان این امکان را داشته باشند با توجه به شرایط منطقه‌ای خود، ارقام مناسب را برای کشت انتخاب کنند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به اقتصاد کشاورزی، افزایش تولید، افزایش کیفیت و تحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده در تولید ارقام از سیاست‌های بخش غلات است، تصریح کرد: از فعالیت‌هایی که بسیار حائز اهمیت است، تعیین الگوی مناسب کشت و سیستم‌های زراعی مناسب است.

اسماعیل‌زاده در پایان از معرفی هفت رقم جدید غلات تا پایان سال جاری خبر داد و یادآور شد: این ارقام جدید، شامل پنج رقم گندم نان، یک رقم تریتیکاله و یک رقم جوی آبی برای مناطق معدل کشور یا تأکید بر تحمل به تنش خشکی هستند./

A-941121-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید