Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

اسانس‌های گل محمدی وارداتی به کشور می‌توانند دردساز شوند/ 70 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا در ایران

کشور بلغارستان با وجود سطح زیر کشت کم، به‌دلیل تولید صرفاً اسانس از گل محمدی از نظر تولید و صادرات اسانس در رتبه نخست دنیا قرار دارد و ما نیز برای موفقیت جهت افزایش تولید اسانس، ابسلوت و کانکریت نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با تأکید بر اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در کشور حدود 15 هزار هکتار است، گفت: سالانه از اسفند تا اردیبهشت‌ماه آمار سطح زیر کشت و تولید محصول سال گذشته از هر استان استعلام می‌شود که گاهی این روند طولانی می‌شود، اما در نهایت سعی می‌کنیم آمارها در تابستان هر سال ارائه شود. این آمارها شامل سطح زیر کشت، شهر، منطقه و به تفکیک کشت آبی و دیم و همچنین بارده و غیربارده بودن محصولات هستند و هیچ شکی در این آمارهای مستند نیست.

میترا مجدزاده افزود: بر اساس آخرین آمار در سال 1393، سطح زیر کشت گل محمدی در کشور کمی بیشتر از 14 هزار هکتار است که بیش از هفت‌هزار هکتار در استان فارس، کمتر از سه‌هزار هکتار در استان اصفهان، حدود یک‌هزار و 900 هکتار در استان کرمان و مابقی نیز در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و... هستند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در برنامه ششم و هفتم توسعه برای افزایش سالانه دوهزار هکتار سطح زیر کشت آبی گل محمدی و افزایش سه‌هزار هکتاری توسعه کشت دیم این محصول خاطرنشان کرد: از اولویت‌های معاونت باغبانی، کشت گیاهان دارویی و گل محمدی در اراضی کم‌بازده و شیب‌دار است و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای بیش از 800 هزار هکتار اراضی شیب‌دار کشور، پیش‌بینی کرده‌ایم طی یک برنامه 10 ساله، 250 هزار هکتار از اراضی به گیاهان دارویی و 50 هزار هکتار نیز به گل محمدی اختصاص یابد.

مجدزاده یکی از راه‌های مقابله با تقلب‌های موجود در بازار گلاب را برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: به کشاورزان و تولیدکنندگان توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان به تولید ارگانیک و سالم بپردازند و از سموم و کودهای شیمیایی کمتری استفاده کنند، همچنین برای مبارزه با آفات نیز از روش‌های بیولوژیک بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به آموزش روش‌های اسانس‌گیری در دوره‌های ترویجی و در اختیار گذاشتن دستورالعمل‌های تدوین‌شده توسط کارشناسان برای متقاضیان و علاقه‌مندان تصریح کرد: برای استحصال گلاب طبیعی، نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد و نمی‌توان بروز تقلب در گلاب را 100 درصد تأیید کرد، اما مشکلی که وجود دارد، واردات اسانس به کشور است که صرفاً نه برای مصرف خوراکی، بلکه برای مصارف آرایشی - بهداشتی با مجوزهای لازم وارد کشور می‌شود و نظارت بر این امر بر عهده ما نیست.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر در کشور امکان تولید اسانس اول، اسانس تام، ابسلوت و کانکریت را داریم، علاوه بر آن نیز میزان گل محمدی تولیدشده در کشور نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز حال حاضر ما در تولید اسانس باشد.

مجدزاده با اشاره به اینکه 70 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا در ایران است، سطح زیر کشت سایر کشورها را در کل پنج تا شش‌هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که عرق‌گیری یکی از روش‌هایی است که گیاه در آن حیف می‌شود و هدر می‌رود، چون در باقیمانده آنچه بعد از عرق‌گیری می‌ماند، هنوز ماده مؤثره زیادی وجود دارد، اما به‌دلیل مصارف سنتی، مصرف عرقیجات بالا است و مشتری‌های خاص خود را دارد؛ همچنین به‌دلیل صادرات میزان زیادی از این عرقیات به کشورهای حوزه خلیج فارس، نمی‌توان جلوی این صنعت گرفته شود.

وی با بیان اینکه صنایع کشاورزی از خرید دستگاه‌های اسانس‌گیری حمایت می‌کند، تأکید کرد: شاید باید گفت بسیاری از واحدهایی که در بخش فرآوری فعالیت می‌کنند نه به‌خاطر نبود امکانات، بلکه به‌دلیل وجود مشتری برای فروش گلاب تمایلی به اسانس‌گیری ندارند.

مجدزاده همچنین گفت: در گل محمدی بیشترین صادرات در تولید گلاب، گلبرگ و غنچه گل است و به‌صورت جزئی نیز اسانس صادر می‌شود، این در حالی است که قابلیت تولید اسانس در سطح وسیع‌تری را داریم.

وی با اعلام اینکه صنایع کشاورزی در دفتر تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی به کسانی که متقاضی خرید دستگاه‌های اسانس‌گیری هستند تسهیلات می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند، افزود: سعی کرده‌ایم با تشویق افراد به تولید اسانس، ابسلوت و کانکریت، رویکردها را تغییر دهیم؛ چون این محصولات مواد اولیه عطرسازی در دنیا هستند و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه کشور بلغارستان با وجود سطح زیر کشت کم، به‌دلیل تولید صرفاً اسانس از این گل از نظر تولید و صادرات اسانس در رتبه نخست دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای موفقیت جهت افزایش تولید اسانس، ابسلوت و کانکریت نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

مجدزاده ادامه داد: با همکاری بخش‌های تحقیقاتی و وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال شناسایی ژنوتیپ‌های برتر گل محمدی با ماده مؤثره، گلبرگ و مقاومت به خشکی بیشتر و همچنین نیاز آبی کمتر هستیم تا برای کشت در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا در نهایت بتوانیم گلستان‌های یکسان با عملکرد بیشتر داشته باشیم و رتبه نخست بلغارستان در تولید اسانس را به خود اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم نهال‌های ریشه‌دار و کشت بافتی را جایگزین پاجوش کنیم تا به یکدست شدن محصولات و تضمین سلامت آنها کمک کنیم، به همین دلیل نیز برای حمایت از تکنولوژی نهال‌های کشت بافتی و کمک به کشاورزان برای خرید این نهال‌ها، یارانه اختصاص داده‌ایم

مجدزاده در پایان با اشاره به کم‌آبی موجود در کشور و اولویت کشت گیاهانی با نیاز آبی کم در اراضی کم‌بازده یادآور شد: مطمئن باشید آینده‌ای روشن پیش روی تولید گیاهان دارویی و گل محمدی در کشور است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید