Iranian Agriculture News Agency

در دیدار وزرای کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان مطرح شد:

موازنه صادرات خرما، سیب و زعفران ایرانی در مقابل واردات ذرت و روغن قزاقستانی/ احداث باغ سیب و کشت فراسرزمینی در قزاقستان اجرایی شد

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر توسعه سرمایه‌گذاری‌های قزاقستان، کشت فراسرزمینی، احداث باغ‌های سیب در قزاقستان و همچنین صادرات خرما، سیب، کشمش، زعفران و انار ایرانی و واردات ذرت، روغن و تبدیل ایران به منطقه اقتصادی برای ورود محصولات قزاقی به کشورهای همسایه ایران مورد بررسی قرار گرفت.




در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر توسعه سرمایه‌گذاری‌های قزاقستان، کشت فراسرزمینی، احداث باغ‌های سیب در قزاقستان و همچنین صادرات خرما، سیب، کشمش، زعفران و انار ایرانی و واردات ذرت، روغن و تبدیل ایران به منطقه اقتصادی برای ورود محصولات قزاقی به کشورهای همسایه ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در دیدار وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان با وزیر جهاد کشاورزی ایران، همکاری دو کشور در حوزه صادرات خرما، سیب، کشمش، زعفران و انار ایرانی در مقابل ذرت، روغن و چگونگی توسعه کشت فراسرزمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تشکیل کمیته مشترکی که پیش از این بین ایران و قزاقستان به‌وجود آمده است، درباره افزایش زمینه‌های همکاری دو طرف به‌ویژه در حوزه تأمین مایحتاج بلندمدت ایران در حوزه ذرت و روغن و پاسخ به نیازهای مقطعی ایران نظیر واردات گندم سخن گفت و افزود: در گذشته ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم منطقه بود، اما با سرعت توسعه کشاورزی در داخل کشور، اکنون میزان واردات در روند نزولی قرار گرفته و به صفر خواهد رسید؛ لذا در حوزه بلندمدت تنها محصولاتی که اکنون برای افزایش همکاری‌های دو طرف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، واردات روغن و ذرت خواهد بود.

محمود حجتی با اشاره به تشکیل منطقه صادراتی از طریق ایران برای واردات محصولات قزاقی به کشورهای منطقه گفت: ایران تلاش می‌کند در صورتی که کالاهای قزاقی را برای مصرف داخلی کشور نیاز نداشته باشد، بتواند به‌عنوان یک منطقه صادراتی، این کالاها را به کشورهای اطراف ترانزیت کند.

وی از احداث باغ سیب در قزاقستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در دیداری که با وزیر کشاورزی روسیه برگزار شد، توافقات خوبی به‌عمل آمد که توسعه باغ‌های سیب مدرنی که هم‌اکنون در ایران وجود دارد نیز در دستور کار قرار گرفت.

حجتی ادامه داد: تولیدکنندگان نمونه ایرانی توانسته‌اند در یک هکتار بیش از 170 تن سیب درختی تولید کنند که رقم شگفت‌آوری در تولید سیب به‌شمار می‌رود و امیدواریم چنین رکوردهایی در باغ احداث‌شده ایرانی‌ها در قزاقستان نیز ثبت شود.

وی از تولید سه میلیون و 400 هزار تن سیب خبر داد و این محصول را در کنار پسته، کشمش، خرما، انار و زعفران از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران دانست.

کشت فراسرزمینی در قزاقستان اجرایی شد

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توافقات خوبی با وزیر کشاورزی قزاقستان صورت گرفته که توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه کشاورزی را افزایش خواهد داد.

حجتی یادآور شد: در زمینه واردات کالاها نیز اتحادیه‌ها و NGOهایی در ایران فعال هستند که می‌توانند به طرف قزاقی معرفی شوند تا همکاری‌های مشترک با NGOها و شرکت‌های بخش خصوصی دنبال شود.

بوقلمون و گوشت گوسفند حلال ایران را می‌توانیم تأمین کنیم

وزیر توسعه سرمایه‌گذرای قزاقستان همچنین در این دیدار که با هیأت 250 نفره همراه در 13 حوزه صنعت، کشاورزی و اقتصادی در ایران حاضر شده است، پیشنهادات مشخصی برای توسعه همکاری‌های دو طرف در بخش کشاورزی داد.

آسیت ایکشوف اظهار داشت: از آنجا که تعامل مناسبی بین مقامات بانکی به‌وجود آمده، انتظار می‌رود تسهیلات و مبادلات بانکی با سرعت بیشتری دنبال شود و انتظار می‌رود همکاری‌ها با سرعت بیشتر و در دامنه گسترده‌تری ایجاد شود.

وی از شرکت فرکوس قزاقستانی به‌عنوان تأمین‌کننده غلات ایران خبر داد و تأکید کرد: این شرکت توانسته است غلات مورد نیاز ایران را از کشورهای قزاقستان و روسیه فراهم کند، اما مقامات گمرکی از پذیرش جو خودداری کرده و معتقدند باید این جو حتماً از قزاقستان تأمین شده باشد، در حالی که روسیه و قزاقستان جزو اتحادیه اوراسیا هستند و ایران در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد همکاری با این اتحادیه است.

وزیر توسعه سرمایه‌گذرای قزاقستان شرکت فرکوس را یک هولدینگ دانست که در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران نظیر بهره‌برداری از معادن طلای کردستان فعالیت می کند.

وی افزود: این شرکت همچنین در حال تولید گوشت گوسفند حلال است که در تغذیه دام‌های تحت پوشش این شرکت از هیچ مواد هورمونی یا ژنتیکی استفاده نمی‌شود.

ایکشوف از نمایشگاه بین‌المللی دامپروری تخصصی قزاقستان خبر داد و خاطرنشان کرد: ما از ورود محصولات دامپروری ایران و حضور دائمی طرف ایرانی در این نمایشگاه استقبال می‌کنیم.

وی از با اشاره به تولید علوفه و بوقلمون ادامه داد: این شرکت حجم قابل توجهی علوفه و بوقلمون تولید می‌کند که در صورت معرفی شرکت‌های بخش خصوصی فعال ایران می‌تواند بازار علوفه و گوشت بوقلمون مورد نیاز ایران را تأمین کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید