Iranian Agriculture News Agency

با تأکید معاونت باغبانی بر واردات هسته‌های اولیه سالم و تجاری نهال؛

آغاز تولید نهال عاری از ویروس از سال آینده/ مسیر واردات پایه‌های مادری با لغو تحریم‌ها هموار شد

با برداشته شدن تحریم‌ها، مسیر واردات پایه‌های مادری به کشور هموارتر خواهد شد.

آغاز تولید نهال عاری از ویروس از سال آینده/ مسیر واردات پایه‌های مادری با لغو تحریم‌ها هموار شد
آغاز تولید نهال عاری از ویروس از سال آینده/ مسیر واردات پایه‌های مادری با لغو تحریم‌ها هموار شد

سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به رویکرد جدید معاونت باغبانی برای تولید نهال از هسته‌های اولیه گفت: در این سیستم، سلامت و اصالت نهال 100 درصد تضمین و تأیید می‌شود.

صغری خوشکام افزود: نهال شناسه‌دار، نهال سالم، اصیل و استانداردی است که اطلاعات آن از سوی تولیدکننده ارائه شده و با معرفی به مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، سلامت و اصالت آن تأیید شده و در نهایت نیز اگر نهال دچار مشکل باشد، تولیدکننده باید جوابگوی این موضوع باشد و در نهایت آزمون خاصی برای تأیید قطعی سلامت آن وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم تولید نهال از هسته‌های اولیه، سلامت و اصالت نهال‌ها 100 درصد تأیید می‌شود و برای تأیید نهایی باید پایه‌های مادری در محلی قرنطینه در فضایی بسته مستقر باشند تا در نهایت بتوانند برند گواهی‌شده را دریافت کنند.

خوشکام، معاونت باغبانی را سیاست‌گذار نهال کشور دانست و ادامه داد: مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال نیز بر سلامت و اصالت نهال‌های تولیدشده نظارت می‌کند و دستورالعمل‌هایی نیز برای تمام استان‌ها ارسال شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 25 شرکت بخش خصوصی طرح‌های کلان خود را برای تولید نهال عاری از ویروس را ارائه داده‌اند که بر اساس نیاز به ارقام تجاری مورد نظر برای اصلاح باغ‌ها و افزایش عملکردها در حال بررسی درخواست‌ها هستیم و تاکنون 10 طرح مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از ارائه تسهیلات و وام به علاقه‌مندان فعالیت در این حوزه خبر داد و یادآور شد: هسته‌های اولیه تولید نهال و پایه‌های مادری عاری از ویروس از سایر کشورها وارد می‌شوند، تاکنون نیز به‌دلیل وجود تحریم‌ها، واردات به‌سختی صورت می‌گرفت که خوشبختانه به‌نظر می‌رسد با برداشته شدن تحریم‌ها مسیر ورود پایه‌های مادری به کشور نیز هموارتر شود.

خوشکام با بیان اینکه در حال حاضر هسته‌های اولیه در چهار واحد موجود هستند که در شرایط قرنطینه به‌سر می‌برند، تأکید کرد: با توجه به قانون‌های موجود در کشور، این پایه‌ها باید شش تا 9 ماه در قرنطینه و شرایط ایزوله باشند و سپس با حفظ اصول کشت شوند.

وی از تولید نهال با اصالت قطعی و تأییدشده در سال 1395 خبر داد و اظهار داشت: در دنیا هسته‌های اولیه و پایه مادری به‌راحتی در اختیار سایر کشورها قرار گرفته نمی‌شود، ما نیز منابع مادری را از مؤسسه معتبری در کشور ایتالیا و بر اساس نیاز باغبانی کشور در نهال‌های هسته‌دار، دانه‌دار و مرکبات تهیه کردیم.

خوشکام با بیان اینکه در تولید نهال سالم و گواهی‌شده مرکبات جلوتر هستیم و در حال حاضر این محصول در استان مازندران تولید می‌شود، از تولید نهال‌های گواهی‌شده از پایه مادری در استان‌های اصفهان، قزوین، خراسان رضوی و مازندران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری برای نهال‌های تولیدشده با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج انجام خواهد شد.

وی در پایان افزود: در تمامی تفاهم‌نامه‌هایی که با وزرای کشاورزی سایر کشورها منعقد شده است، معاونت باغبانی بر واردات هسته‌های اولیه سالم و تجاری ارقام مورد نیاز برای نوسازی و بازسازی باغ‌های کشور تأکید کرده است./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-941105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید