Iranian Agriculture News Agency

کارشناس اقتصاد کشاورزی و استاد دانشگاه:

نظام بانکی برای ورود به پساتحریم در وقت اضافه قرار گرفت/ تشریح شرایط بازرگانی بخش کشاورزی پس از برجام

بخش کشاورزی پس از برجام برای ورود به بازارهای بین‌المللی، باید با بازمهندسی سیاست‌های صادراتی و از طریق تجهیز امکانات، منابع، حمل و نقل، قانون‌های بهداشتی و استانداردهای غذایی پشتیبانی شود و سیاست‌های پذیرش کشورهای خارجی به‌گونه‌ای باشد که نشان دهد ایران بازار هدف 70 میلیونی برای کالاهای اروپایی نیست.

نظام بانکی برای ورود به پساتحریم در وقت اضافه قرار گرفت/ تشریح شرایط بازرگانی بخش کشاورزی پس از برجام
نظام بانکی برای ورود به پساتحریم در وقت اضافه قرار گرفت/ تشریح شرایط بازرگانی بخش کشاورزی پس از برجام

کارشناس اقتصاد کشاورزی و استاد دانشگاه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بعد از برجام، مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه اقتصاد کشور حادث خواهد شد، رفع برخی حصرها و محدودیت‌ها در حوزه اقتصادی و بانکی است. سوئیفت‌ها برداشته می‌شود و مشکلات بیمه‌ای حل خواهد شد و در واقع مسیر مبادلات اقتصادی تسهیل می‌شود.

محمدعلی کمالی افزود: بخش کشاورزی بر خلاف سایر بخش‌ها، چندان درگیر حصرهای پیچیده نبود، اما در حوزه نقل و انتقال پول و بیمه، مشکلاتی داشت که با به نتیجه رسیدن برجام می‌توان انتظار داشت تسهیل در حوزه بازرگانی و تجاری بخش کشاورزی به معنی تام کلمه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی مسائل سیاسی که دامنگیر بخش‌های کلی کشور می‌شد و مبادلات و مراوداتی که موانعی برای آنها وجود داشت، پس از برجام رفع خواهد شد و لازم است تا صادرات محصولات کشاورزی و سیاست‌های بازرگانی حوزه تولید به شکل جدی تدوین شده و با سرعت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

ایران بازار 70 میلیونی کشورهای اروپایی نیست

معاون فنی، پژوهشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ادامه داد: آنچه مشخص است، کشورهای اروپایی ایران را به‌عنوان یک بازار 70 میلیونی می‌بینند که می‌تواند هدف مناسبی برای عرضه محصولات اروپایی که از زرق و برق و لعاب رنگین‌تری برخوردار است، باشند.

کمالی تصریح کرد: هوشمندی و جهت‌گیری چشم‌انداز اجازه ورود کشورهای اروپایی و بین‌المللی به بازارهای داخلی کشور است که نشان می‌دهد ایران بازار مصرف کالاهای اروپایی و خارجی نیست و باید تراز مبادلات بازرگانی به‌گونه‌ای دیده شود که تولیدکنندگان داخلی شرایط توسعه و پویایی اقتصادی را تجربه کنند.

وی یادآور شد: نباید تجربه واردات گسترده نظیر سناریوی تلخ واردات شکر در دولت‌های احمدی‌نژاد به‌گونه‌ای که چغندرقند در این کشور به کلی از هم پاشیده شد، تکرار شود؛ لذا لزوم توجه در حوزه پذیرش و سیاست مرزهای کشور ضروری به‌نظر می‌رسد.

نظام بانکی به وقت اضافه نزدیک شد

کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقتصادی جدیدی که در حوزه کشاورزی پدید آمده است، تأکید کرد: با به نتیجه رسیدن برجام باید سیستم‌های اقتصادی کشور هرچه سریع‌تر روزآمد شده و برای قرار گرفتن در دامنه رقابت، تجهیز شوند.

کمالی اظهار داشت: نظام بانکی کشور به لحاظ تکنولوژی طی دوره هشت ساله تحریم از روزآمدی و پویاسازی منطبق با توسعه جهانی دور مانده است؛ لذا ضرورت دارد هرچه سریع‌تر برای رسیدن به تکنولوژی سیستم بانکی جدید، وارد گود شود.

وی همچنین گفت: بروکراسی غیرضروری موجود در سیستم بانکی ایران و شرایطی که بانک‌ها در حال حاضر در آن حوزه فعالیت می‌کنند باعث شده سیستم بانکی در خدمت تولید نباشد، اما هم‌اکنون که کشور با تقاضای تأسیس بانک‌های جهانی در داخل ایران روبه‌رو است، لازم است تا بانک‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به روزآمدی رسیده و برای رقابت با شعب بانک‌های خارجی آماده شوند تا اقتصاد کشور نیز در این مقوله دستخوش تغییرات مثبت شود.

استانداردسازی محصولات کشاورزی، نیازمند بازمهندسی

استاد دانشگاه افزود: در حوزه محصولات کشاورزی، صادرات بسیاری از کالاهای ایرانی به‌عنوان مزیت مطلق اقتصادی به‌شمار می‌رود که می‌تواند مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد و ضرورت دارد تا استانداردهای صادرات مواد غذایی، بسته‌بندی، سورتینگ، حمل و نقل و همچنین استانداردهای لازم برای مصرف سم و کود و قانون‌هایی نظیر کدکس مورد توجه جدی قرار گیرد.

کمالی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر برخی محصولات کشاورزی ایران هستند که با وجود مزیت نسبی، به‌علت عرضه نادرست امکان ورود به بازارهای بین‌المللی ندارند و باید به‌صورت ضرب‌العجل تدوین سیاست‌های اقتصادی و تجاری در دستور کار قرار گیرد.

تداوم، شرط نخست صادرات

وی با اشاره به مؤلفه‌های ورود بخش کشاورزی پس از برجام ادامه داد: یکی از مؤلفه‌هایی که در چارچوب اقتصادی و بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد، تداوم عرضه محصولات تولیدی است.

کمالی تصریح کرد: وقتی محصولی در قد و قواره صادراتی قرار می‌گیرد، باید مختصات عرضه و همچنین تداوم و ثبات قیمت آن به‌گونه‌ای تدوین شود که مشتری‌های بین‌المللی بتوانند به ایران به‌عنوان یک تأمین‌کننده دائمی نیاز خود نگاه کنند.

وی یادآور شد: زمانی مشتری‌مداری می‌تواند به‌صورت پایدار تعریف شود که صادرات کالاهای کشاورزی علاوه بر کیفیت، دارای کمیت قابل توجه باشد و با در نظر گرفتن ثبات قیمت، در فهرست محصولات صادراتی بیاید.

تجهیز سردخانه‌ها و حمل و نقل، پیش‌شرط صادرات!

معاون فنی، پژوهشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی تأکید کرد: از مهم‌ترین مقوله‌هایی که پس از برجام باید به آن توجه کرد، تجهیز امکانات نگهداری، حمل و نقل و بسته‌بندی است. به‌طور قطع نظام تولید و بازرگانی برای آنکه بتوانند در بازارهایی که تاکنون به‌علت حصر و تحریم‌ها، محدودیت برای ورود به آنها داشته، به شکل قدرتمندی حضور پیدا کنند، باید عزم ملی برای تجهیز، نوسازی و روزآمدی در حوزه بسته‌بندی، حمل و نقل و نگهداری ایجاد شود.

کمالی اظهار داشت: برخی حوزه‌های کشاورزی نظیر تولید مرغ گوشتی از مزیت قابل قبولی در قد و قواره کشورهای اروپایی برخوردار است، اما لازم است تا پیش‌شرط‌های صادرات نظیر وضعیت بسته‌بندی، قوانین بهداشتی و استانداردهای غذایی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر مدیران ارشد اقتصادی کشور برای ورود به حوزه صادراتی، سیاست‌های کنونی و چترهای حمایتی دولت را اعلام کنند و عزم ملی در بدنه دولت و بخش خصوصی برای عرض اندام در بازارهای صادراتی ایجاد شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-941103-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید