Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به ایانا خبر داد:

ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پس از رفع تحریم‌ها/ جذب بالای سموم بی‌کیفیت چینی در گیاه

واردات نهاده‌های کشاورزی طی دو ساله گذشته مشکل خاصی نداشت و پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز سعی می‌کنیم از مبداءهای باکیفیت و ترجیحاً کشورهای اروپایی واردات نهاده داشته باشیم، اما واردات سرمایه‌گذار خارجی در اولویت برنامه‌های شرکت است.

ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پس از رفع تحریم‌ها/ جذب بالای سموم بی‌کیفیت چینی در گیاه
ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پس از رفع تحریم‌ها/ جذب بالای سموم بی‌کیفیت چینی در گیاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در مصاحبه مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت: این شرکت با بیش از 9 دهه، فعالیت تلاش دارد تا رضایت حداکثری کشاورزان را فراهم آورد.

یزدان سیف افزود: برای بخش کشاورزی، مسئله آب و صرفه‌جویی در آن بسیار مهم و اساسی است و با افزایش تولید، عجین شده، بنابراین لازم است بهره‌وری عوامل تولید فرام شود تا بتوانیم به تولید حداکثری دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار نهاده‌های بخش کشاورزی در یک سال و هفت ماهه گذشته با کمترین تنش قیمتی روبه‌رو بوده و قرار هم نیست از این پس افزایش قیمتی را شاهد باشیم.

سیف از اجرای باشگاه مشتریان در استان قزوین خبر داد و تصریح کرد: این باشگاه تلاش می‌کند خدمات مختلفی را از طریق سامانه هوشمند ارائه دهد و در حال حاضر سه خدمات هواشناسی، مشاوره‌ای و تعیین وقت برای آزمایش خاک فراهم شده است.

وی ادامه داد: این سامانه 30 خط تلفن دارد و امکان عضویت یک میلیون و 400 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را دارد که به‌صورت غیرحضوری می‌توانند از خدمات فوق بهره بگیرند.

سیف یادآور شد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، در سال آینده به کل کشور تعمیم داده می‌شود.

فروش یک میلیون و 100 هزار تن انواع کودهای شیمیایی به کشاورزان

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از فروش یک میلیون و 100 هزار تن از انواع کودهای شیمیایی به کشاورزان تاکنون خبر داد و تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، مصرف نهاده‌های بخش کشاورزی افزایش یابد و امیدواریم بخشی از گرسنگی گیاهان از طریق تأمین کودهای شیمیایی پاسخ داده شود.

وی اظهار داشت: در حوزه بذور وارداتی، برنامه این شرکت انتقال تکنولوژی از کشورهای صاحب‌نام به‌ویژه اروپایی در حوزه دانه‌های روغنی است و در این راستا بذر کلزا، سویا و لوپن به کشور وارد شده و در مزارع به کشت رفته است.

سیف همچنین گفت: حضور کلزای وارداتی ریزش کمتری داشته و عملکرد در واحد سطح آن نیز بیشتر از رقم‌های معمول است.

وی از مشارکت بخش خصوصی برای تقویت تولید داخل خبر داد و افزود: توافق‌نامه‌ای با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی منعقد شده که به هر میزان تولید داخل افزایش یابد، ا زمیزان واردات کم شود و در برنامه داریم شبکه توزیع در اختیار تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار گیرد.

مصرف کودهای شیمیایی از چهار میلیون تن به یک میلیون و 600 هزار تن رسید

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان مصرف کودهای کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: ازت، فسفت و پتاس از عناصر ضروری گیاه محسوب می‌شود که در سال 1386 حدود 500 هزار تن گندم از کشور صادر شد، در حالی که شرکت بازرگانی دولتی خبر از خرید 14 میلیون تن گندم و رسیدن به خودکفایی را نوید داد و میزان مصرف کود شیمیایی نیز در این سال حدود چهار میلیون تن بود.

سیف ادامه داد: در سال 92 با کاهش مصرف کود شیمیایی روبه‌رو بودیم، به‌گونه‌ای که میزان مصرف به یک‌چهارم رسید؛ یعنی یک میلیون و 100 هزار تن کود شیمیایی در کشور به مصرف رسید و با افزایش عملکرد در هکتار محصول گندم روبه‌رو شدیم.

وی تصریح کرد: در سال 1393 مصرف نهاده‌های کودی در کشور به یک میلیون و 600 هزار تن رسیده است، اما همچنان با مصرف چهار میلیون تنی فاصله داریم.

سیف یادآور شد: میانگین مصرف در هکتار عنصر پایه کودی در دنیا 120 کیلوگرم است، در حالی که کشور چین با بیشترین میزان مصرف، 735 کیلوگرم استفاده می‌کند و در کشور ما در سال 91 میزان مصرف به 36 کیلوگرم رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بیش از 50 کیلوگرم رسیده باشد، اما همچنان با میانگین جهانی فاصله داریم.

وی تأکید کرد: در کشورهای اروپایی همچون انگلستان، حدود 270 کیلوگرم عناصر کودی در کشور به مصرف می‌رسد.

سیف اظهار داشت: در سال 2012 میلادی، رتبه ایران در مصرف کودهای شیمیایی 117 بود، اما در مقایسه با سال گذشته و میزان مصرف، رتبه ایران به نزدیک 90 رسید و برداشت می‌شود که در سال 93 نیز ایران صاحب رتبه 91 شود که البته باز هم با میانگین جهانی فاصله داریم.

کاهش مصرف کودهای شیمیایی چگونه افزایش سرطان را باعث شده است؟

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش سرطان‌ها در کشور به‌دلیل مصرف زیاد کودهای شیمیایی گفت: آمارها نشان می‌دهد که مصرف کودهای شیمیایی در کشور از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است، اما مسئله‌ای که می‌تواند به بیماری‌ها دامن بزند، مصرف کودهای کشاورزی بی‌کیفیت است که متأسفانه به‌صورت نادرستی به مصرف می‌رسد.

وی چین را از کشورهایی برشمرد که کودهای شیمیایی تولیدشده در آن از کمترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت برخوردار است و طی سال‌های اخیر نیز به‌دلیل مشکلات تحریمی، به اجبار واردات از آن انجام شد.

سیف همچنین افزود: 95 درصد سموم دنیا توسط 11 شرکت که در شش کشور مطرح دنیا قرار دارند، تولید می‌شود و متأسفانه سموم تولیدشده در کشور چین جزو آن پنج درصدی است که کیفیت لازم را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سموم بی‌کیفیت چینی باعث می‌شود که میزان جذب سموم در گیاه بالا رود.

ورود کود اوره به بورس منتفی است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به پرسش ایانا درباره قیمت کودهای شیمیایی نیز ادامه داد: کود، جزو کالاهای حساس و اولویت نخست و مشمول قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار است؛ بنابراین پتروشیمی‌ها یا ارگان‌های دیگری همچون بورس نمی‌توانند با قیمت دستوری آن را تغییر دهند.

سیف تصریح کرد: قیمت کود اوره تغییر نخواهد کرد و از آنجا که بیشتر پتروشیمی‌ها در حال خروج محصولات خود از بورس هستند، دلیلی ندارد که کود اوره بخواهد به چرخه بورس وارد شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت خریداری‌شده هر کیلوگرم کود اوره شش‌هزار و 125 ریال است و فروش آن به کشاورزان کیلویی 700 تومان انجام می‌شود و از آنجا که مشکلی در تأمین کود نداریم، بنابراین کمبود این کود پرمصرف بی‌معنا است.

سیف در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره رفع تحریم‌ها و واردات نهاده‌ها از کشورهای صاحب‌نام دنیا یادآور شد: این شرکت به‌دنبال واردات سرمایه‌گذار و تکنولوژی از سایر کشورها است و با برداشته شدن تحریم‌ها نیز تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران وارد کنیم تا در حوزه نهاده‌هایی همچون کود، تولید در داخل کشور انجام شود.

وی کشورهای اروپایی را به‌عنوان مبداء نهاده‌های وارداتی ترجیح داد و تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، پروژه‌های تولید کودهای باکیفیت را کلید بزنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: در حوزه پتاس، با کمک دولت چندین پروژه پنج‌هزار تنی در کشور کلید خورده و علاوه بر آن، کلنگ تولید 120 هزار تنی نیز زده شده است.

سیف از ورود بذر کلزا از کشور فرانسه خبر داد و گفت: پس از واردات بذر مادری، نسل دوم این نوع بذر در کشور تولید شده است و در سال گذشته 125 هزار تن بذر کلزا در کشور توزیع شد که 90 تن آن از بذور فرانسوی و 30 تن مربوط به سایر کشورها است که عملکرد بالایی داشته، در مقابل ریزش و سرما مقاوم بوده و میزان عملکرد در هکتار آن بیشتر از ارقام رایج است.

وی در پایان افزود: در حوزه واردات نهاده‌های کشاورزی طی دو ساله اخیر مشکلی وجود نداشت و مبادلات بانکی که به‌صورت ارزی انجام می‌شد نیز حل شد، اما تلاش می‌کنیم باز هم نهاده‌های باکیفیت به کشور وارد کنیم و آن را در کارخانه‌های داخلی به تولید انبوه برسانیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-941006-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید