Iranian Agriculture News Agency

امضای موافقت‌نامه بیوتکنولوژی کشاورزی و وزارت نیرو برای تولید برق از جلبک

با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو، موافقت‌نامه همکاری بین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و وزارت نیرو به مناسبت برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری به امضاء رسید.

امضای موافقت‌نامه بیوتکنولوژی کشاورزی و وزارت نیرو برای تولید برق از جلبک
امضای موافقت‌نامه بیوتکنولوژی کشاورزی و وزارت نیرو برای تولید برق از جلبک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در آیین برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، موافقت‌نامه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و پژوهشگاه نیرو با حضور چیت‌چیان، وزیر نیرو و اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و نیره‌اعظم خوش‌خلق‌سیما (مجری طرح) و معاونان و پژوهشگران وزارت نیرو به امضاء رسید.

این موافقت‌نامه با نمایندگی نیره‌اعظم خوش‌خلق‌سیما به نمایندگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به‌عنوان مجری و مجید عمیدپور از پژوهشکده محیط زیست و انرژی پژوهشگاه وزارت نیرو به‌عنوان کارفرما با موضوع "سیستم تولید برق از جلبک دوست‌دار محیط زیست" امضاء شد.

در این مراسم رضایی از مدیران وزارت نیرو گزارش پژوهش و فناوری صنعت برق را در زمینه‌های پروژه‌های شاخص تحقیقاتی، سامانه تحقیقات برق، نمودارهای عملکرد تحقیقات صنعت برق و شرح فعالیت‌ها و گزارش دستاوردها را بیان کرد.

سپس حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش دستاوردها و نظام تحقیقات در شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت‌های زیرمجموعه را بیان داشت.

وی در بحث آب به سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور و برنامه پنجم توسعه اشاره نکرد و گفت: در سال جاری در زمینه آب سیاست‌های جدیدی ابلاغ شد که سعی می‌شود ساختار جدید با قدرت عملیاتی شود.

حاج‌رسولی‌ها با تشریح اقدامات اساسی که در جهت افزایش بهره‌وری و اثربخشی فرآیندهای تحقیقات انجام گرفته و تدوین نقشه راه آب کشور و برنامه‌ریزی‌های آتی بیان کرد: آمار و اطلاعات نشان‌دهنده افت اعتبارات موجود در زمینه تحقیقات آب بوده و این اعتبارات حتی از سال‌های گذشته کمتر است با این وجود ما سعی کردیم طرح‌های پژوهشی خود را به انجام رسانیم تا خللی در فعالیت‌ها به‌وجود نیاید.

خوش‌خلق‌سیما درباره موافقت‌نامه‌ای که به امضاء رسید عنوان داشت: آزمایش اولیه این دستاورد آغاز شده و با این قرارداد فعالیت‌ها با سرعت بیشتری ادامه یافته با راه‌اندازی بیوراکتور پرورش جلبک دوست‌دار محیط زیست ادامه خواهد یافت.

رونمایی از این سیستم با حضور وزراء در دهه فجر سال جاری در دستور کار است و با ایجاد سامانه دوست‌دار محیط زیست تولید انرژی و پرورش جلبک از طریق ژنراتور بزرگ‌تر به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

با ایجاد گرمایش و برق انرژی زیادی تولید کرده که می‌توان از آن در مصارفی چون گرمایش آب استفاده کرد. از طریق همکاری در تولید بیوراکتور با پژوهشکده کشاورزی منطقه‌ای شمال غرب و غرب کشور می‌توان با کاربرد جلبک ژنراتور برق را راه‌اندازی کرد که این کار بدون وجود گازهای گلخانه انجام می‌گیرد این جلبک‌ها در مصرف، آلودگی ایجاد نکرده از آن می‌توان در تولید روغن خوراکی و یا سوخت زیستی کمک بگیریم و در صنایع جانبی در تولید ماکارونی‌های غنی‌شده، لوازم آرمایشی، شامپوسازی، خوراک دام استفاده کرد. برای مثال اگر در ده بزرگی با 300 تا 400 خانوار چهار ژنراتور نصب شود، تولید جلبک در آن می‌تواند برای بهره‌برداران کارآفرین بوده شغل‌های جانبی ایجاد کند.

در ادامه با حضور نیره‌اعظم خوش‌خلق‌سیما به نمایندگی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی (پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی) به‌عنوان مجری و مجید عمیدپور از وزارت نیرو به‌عنوان کارفرما موافقت‌نامه‌ی تنظیمی به امضاء طرفین رسید./

خبر: افسانه زعیم‌زاده

A-940930-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید