Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور خبر داد:

همکاری با ایکاردا برای توسعه کشت حبوبات/ کاهش واردات حبوبات با افزایش سطح زیر کشت

کاشت حبوبات راه‌حلی برای پایداری تولید محصولات کشاورزی، حفاظت از خاک و کاهش مصرف کودهای شیمیایی خواهد بود.

همکاری با ایکاردا برای توسعه کشت حبوبات/ کاهش واردات حبوبات با افزایش سطح زیر کشت
همکاری با ایکاردا برای توسعه کشت حبوبات/ کاهش واردات حبوبات با افزایش سطح زیر کشت

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه مصرف سرانه حبوبات در کشور 4.7 کیلوگرم در سال است، گفت: با توجه به سرانه مصرف جهانی 6.7 کیلوگرم و سرانه مصرف کشوری مثل هند با 11.7 کیلوگرم مصرف حبوبات در سال، باید بتوانیم با فرهنگ‌سازی مصرف سالانه حبوبات در کشور را افزایش دهیم.

صابر گل‌کاری با اشاره به نیاز آبی و کودی کم و کم‌توقع بودن حبوبات افزود: حبوبات با تثبیت نیتروژن در خاک باعث کاهش مصرف کود ازته می‌شوند و جایگزین مناسبی برای کاشت متناوب با غلات هستند که در نهایت منجر به بهبود خاک و حاصلخیزی آن و کاهش مصرف کود می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: حبوبات با داشتن 14 تا 28 درصد پروتئین، قیمت مناسب، سلامت بیشتر نسبت به پروتئین حیوانی و توانایی کاشت در مناطق توسعه‌نیافته با امکانات محدود در شرایط کم‌آبی کشور می‌توانند جایگزین مناسب و سالمی برای استفاده از گوشت‌ها به‌ویژه گوشت قرمز باشند.

گل‌کاری با اعلام اینکه بیش از 94 درصد کشور در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌اند و 64 درصد اراضی ما نیز اراضی دیم هستند، ادامه داد: در شرایط کم‌آبی که در آن قرار گرفته‌ایم و نیاز آبی کم حبوبات باید از این گیاهان در تناوب با غلات بیشتر استفاده کنیم که در نهایت نیز منجر به پایداری سیستم تولید غلات می‌شوند.

وی با بیان اینکه کاشت حبوبات در تناوب با غلات مانع از فرسایش خاک در سرمای آیش می‌شود، تصریح کرد: کاشت حبوبات با ایجاد پوشش گیاهی روی خاک، خواهد توانست از سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها که امروزه با آنها درگیر هستیم، جلوگیری کند.

گل‌کاری کاشت حبوبات را راه‌حلی برای پایداری تولید محصولات کشاورزی دانست و یادآور شد: در حال حاضر سطح زیر کشت حبوبات در ایران 600 هزار هکتار است که با توجه به 3.5 میلیون هکتار اراضی دیم تحت پوشش غلات باید بتوانیم با استفاده از کشت متناوب غلات و حبوبات با یکدیگر میزان تولید این گیاهان غنی از پروتئین را افزایش دهیم.

افزایش 100 درصدی سطح زیر کشت حبوبات

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود توانایی افزایش 100 درصدی سطح زیر کشت حبوبات و تولید آن را داریم، رسیدن به این هدف را مستلزم وجود سیاست‌های حمایتی اعلام کرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر به‌دلیل کشت به روش‌های سنتی و عدم استفاده از ماشین‌آلات تخصصی، علاوه بر سختی کار، هزینه تمام‌شده برای تولید بالا است که باید بتوانیم با سیاست‌های حمایتی، تعیین قیمت‌های تضمینی و توسعه کشت مکانیزه درآمدزایی را افزایش دهیم.

گل‌کاری از معرفی ارقام نخود هاشم، آرمان و آزاد برای مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و معرفی رقم نخود سارال به‌عنوان نخستین رقم نخود پاییزه در مناطق سردسیری خبر داد و اظهار داشت: امروزه تغییر زمان کشت از بهار به پاییز به‌دلیل مشکلات آبی از سیاست‌های مؤسسه تحقیقات دیم کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کشت موفقیت‌آمیز نخود سارال با تحمل سرما تا منفی 18 درجه سانتی‌گراد برای کشت پاییزه گفت: هم‌اکنون با وجود ظرفیت‌های کافی کشور برای تولید و کشت عدس واردکننده عدس هستیم که باید با توسعه کشت و کار ارقام عدس معرفی‌شده توسط مؤسسه (گچساران، کیمیا و بیله‌سوار) از واردات بی‌نیاز شویم.

گل‌کاری از ورود شرکت‌های خصوصی برای تولید بذور ارقام معرفی‌شده و انتقال دانش فنی به بخش خصوصی خبر داد.

وی در پایان از برگزاری جلسه در نوامبر 2015 (آذرماه 1394) برای تصمیمی‌گیری و برنامه‌ریزی برای آغاز سال جهانی حبوبات 2016 و گسترش پروژه تولید حبوبات در سیستم غلات در دنیا خبر داد و افزود: متولی این پروژه مؤسسه ایکاردا خواهد بود که بی‌شک مؤسسه تحقیقات دیم کشور نیز درگیر بخشی از این پروژه خواهد شد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940813-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید