Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش 2.5 برابری سطح زیر کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس/ تلاش برای معرفی ارقام نخود با عملکرد بالا و مقاوم به برق‌زدگی

بر اساس برنامه ابلاغیه سال زراعی 95 - 94، سطح زیر کشت نخود و عدس در کشور از 38 هزار به 82 هزار هکتار می‌رسد.

افزایش 2.5 برابری سطح زیر کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس/ تلاش برای معرفی ارقام نخود با عملکرد بالا و مقاوم به برق‌زدگی
افزایش 2.5 برابری سطح زیر کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس/ تلاش برای معرفی ارقام نخود با عملکرد بالا و مقاوم به برق‌زدگی

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در آستانه فرا رسیدن سال 2016 که به نام سال جهانی حبوبات نامگذاری شده است، گفت: حبوبات برای بخش زراعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از دلایل آن، ارزش غذایی بالای آن است که می‌تواند مانند گوشت دارای پروتئین و ارزش غذایی بالا باشد و دیگر آنکه حبوبات جایگاه ویژه‌ای در تناوب زراعی دارد.

کاوه خاکسار افزود: این منبع غنی از پروتئین گیاهی می‌تواند در جیره غذایی مردم نقش مهمی داشته باشد، همان‌گونه که در دنیا نیز به وفور از آن استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف حبوبات در اراضی به‌دلیل آنکه خاصیت تثبیت ازت دارد، باعث غنی شدن خاک شده و موجب می‌شود که در کشت بعدی کشاورزان از تولید بالاتری برخوردار باشند.

افزایش 2.5 برابری سطح زیر کشت حبوبات پاییزه و انتظاری

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ابلاغیه‌ای سطح حبوبات کشت پاییزه و انتظاری را 2.5 برابر اعلام کرده است.

خاکسار تصریح کرد: در سال گذشته سطح زیر کشت حبوبات پاییزه و انتظاری به‌ویژه نخود و عدس، 38 هزار هکتار بود که با افزایش 2.5 برابری، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 95 - 94 این سطح به 82 هزار هکتار برسد.

وی یادآور شد: نخود و عدس از حبوباتی هستند که به‌صورت بهاره و دیم کشت می‌شود و در صورتی که بتوان آن را به پاییز منتقل کرد، علاوه بر آنکه عملکرد تولید بالاتر خواهد رفت، از باران‌های پاییزه نیز بهره بیشتری نصیب این محصولات خواهد شد.

خاکسار تأکید کرد: انتقال کشت به پاییز با مشکلاتی همچون علف‌های هرز و رقم‌هایی که مناسب پاییز باشد، روبه‌رو است که در این راستا تلاش می‌شود راه‌های مناسبی برای حل آنها بیابیم.

وی اظهار داشت: در کشت انتظاری، از بارش‌های پاییز و زمستان استفاده می‌کند که این امر می‌تواند باعث افزایش عملکرد شود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای معرفی ارقام جدید نخود، قرار است تعدادی رقم و ژرم‌پلاسم جدید در مؤسسه تحقیقات دیم کشور آزمایش شوند تا در صورت مناسب بودن بتوانیم ارقام نخود جدید با عملکرد بالا تولید کنیم که علاوه بر آنکه ارقام فوق پابلند است، از دانه‌درشتی نیز برخوردار باشد و به بیماری برق‌زدگی هم مقاوم باشد.

خاکسار در ادامه افزود: امیدواریم که این ارقام با شرایط کشور سازگار بوده و در این صورت خواهیم توانست امکان برداشت مکانیزه را در نخود داشته باشیم و تولید ارقام دانه‌درشت نیز می‌تواند برای صادرات مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارقام پابلند و دانه‌ریزی نخود را داریم و علاوه بر آن، یک رقم محلی نیز پاکوتاه و دانه‌درشت است که امیدواریم با تحقیقات جدید بتوانیم ارقامی را که هر دو خصوصیت مثبت را یعنی پابلندی و دانه‌درشتی را توأم داشته باشد، تولید کنیم.

تولید 236 هزار تن لوبیا در کشور

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی ادامه داد: در حال حاضر سطح زیر کشت نخود در کشور 480 هزار هکتار است و میزان تولید آن نیز 216 هزار تن برآورد شده است و علاوه بر آن، از سطحی معادل 140 هزار هکتار عدس، تولیدی معادل 74 هزار تن برداشت داشته‌ایم.

خاکسار تصریح کرد: سطح زیر کشت لوبیا در کشور 112 هزار هکتار است که تولید 236 هزار تنی برای آن متصور است و امید می‌رود که در سال آینده بتوانیم از ارقام بهتر و با عملکرد بالاتر استفاده کنیم و علاوه بر آن موفقیت برای انتقال نخود و عدس از بهاره به پاییزه را داشته باشیم.

وی یادآور شد: در راستای حمایت از حبوبات، وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت تضمینی را برای این محصولات پیشنهاد کرده است که امیدواریم در جهت حمایت از این محصولات با ارزش تصویب شود.

خاکسار تأکید کرد: قیمت مناسب لوبیا در بازار این امکان را فراهم ساخته که تولید کنندگان نیاز کمتری به خریدهای تضمینی داشته باشند.

وی در پایان اظهار داشت: نامگذاری سال 2016 میلادی به‌عنوان سال حبوبات، نشان‌دهنده توجه جهان به مصرف حبوبات است و در ایران نیز به‌دلیل اثرات مؤثری که حبوبات در تناوب زراعی و دستیابی به اهداف کشاورزی پایدار

دارد، مورد توجه است و علاوه بر آن، به‌دلیل ارزش غذایی بالای حبوبات می‌تواند جایگاه مناسبی را در جیره غذایی مردم داشته باشد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940810-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید