Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

معرفی ارقام جدید گندم برای کاهش سطح زیر کشت/ نگاه محتاطانه به ذخیره‌سازی گندم در سال جاری

با افزایش کیفیت بذور تولیدشده، علاوه بر کاهش میزان مصرف بذر، موجبات کاهش سطح زیر کشت را فراهم می‌کنیم.

معرفی ارقام جدید گندم برای کاهش سطح زیر کشت/ نگاه محتاطانه به ذخیره‌سازی گندم در سال جاری
معرفی ارقام جدید گندم برای کاهش سطح زیر کشت/ نگاه محتاطانه به ذخیره‌سازی گندم در سال جاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دهمین گردهمایی سالانه کارشناسان مسئول واحدهای استانی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به رسیدن به مرز خودکفایی در تولید گندم گفت: طی برنامه 10 سال آینده، با کاهش سطح کشت در گندم آبی و دیم، به‌دنبال افزایش کیفیت هستیم و انتظار می‌رود مؤسسه‌های تحقیقاتی با معرفی ارقام جدید با عملکرد بیشتر، ما را در رسیدن به این هدف یاری کنند.

اسمعیل اسفندیاری‌پور اقدامات لازم برای کمک به پیشرفت طرح را انتقال تکنولوژی با همکاری مؤسسه‌های بین‌المللی، اجرای طرح‌های زیربنایی، ارتقاء وضعیت مکانیزاسیون، مشارکت و سازمان‌دهی کشاورزان پیشرو، ضرورت حفظ یکپارچگی و جلوگیری از خرد شدن اراضی، ساماندهی نیروی اراضی و آموزش کارشناسان و کشاورزان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم با افزایش کیفیت بذور تولیدشده، میزان مصرف بذر را کاهش دهیم و همان‌طور که در تولید کمی با مشکل روبه‌رو نیستیم، از نظر کیفی نیز به سطح قابل قبولی دست پیدا کنیم.

مجری طرح گندم با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید گندم، اعتبارات لازم برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است، میزان افزایش تولید سال 94 به 93 را 379 میلیون دلار برآورد کرد.

اسفندیاری‌پور با اعلام اینکه هیچ مشکلی از لحاظ تأمین کود، سم و سایر نهاده‌های مورد نیاز در سال گذشته وجود نداشته، از در نظر گرفتن نگاه محتاطانه در سال جاری به‌دلیل شرایط جوی و ذخیره‌سازی 15 درصدی گندم دیم و 10 درصدی گندم آبی برای تأمین ذخیره سالانه خبر داد.

وی بازنگری در روش‌ها و تسهیل برنامه تولید هسته‌های بذری، تدارک و توزیع بذر، تدوین مدل راهبردی صنعت بذر، افزایش کمی و کیفی بذور تولیدشده برابر استانداردهای ملی، تقویت فنی و پشتیبانی شرکت‌های تولیدکننده بذر و تجهیز آنها به آخرین تکنولوژی‌های روز را از سیاست‌های کلان در تولید بذر گندم عنوان کرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940721-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید