Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

آغاز کشت فراسرزمینی در اوگاندا/ مذاکره برای صادرات پسته، خرما و زعفران ایران

جلسه مشترک ایران و اوگاندا در راستای احیای همکاری‌های دوجانبه و شروع دوران تازه‌ای در روابط اقتصادی دو کشور امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

آغاز کشت فراسرزمینی در اوگاندا/ مذاکره برای صادرات پسته، خرما و زعفران ایران
آغاز کشت فراسرزمینی در اوگاندا/ مذاکره برای صادرات پسته، خرما و زعفران ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در جلسه‌ای مشترک بین هومن فتحی، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و روزته کاتون‌گیه، مدیرکل همکاری‌های منطقه‌ای وزارت امور خارجه اوگاندا در راستای احیای همکاری‌های دوجانبه ایران و اوگاندا و شروع دوران تازه‌ای در روابط اقتصادی دو کشور برگزار شد.

در این جلسه، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت ایران، ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را به وزارت جهاد کشاورزی به ریاست محمود حجتی واگذار کرده است، گفت: این امر وظیفه سنگینی بود که در صورت مدیریت بهینه آن، فرصت‌های مطلوبی را برای پیشرفت ایجاد خواهد کرد.

هومن فتحی با بیان اینکه برگزاری این جلسه مشترک در راستای مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی جهت احیای همکاری‌ها و شروع دوران تازه‌ای در روابط اقتصادی دو کشور است، از توافق طرفین برای برگزاری نخستین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور در بهار 1395 در تهران خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بر این است همکاری‌های مشترک دو طرف در زمینه‌های کشاورزی، صنایع، نفت و گاز، بهداشت و علوم و تحقیقات تعیین شود و در زمان اجلاس توافقات لازم انجام گیرد.

فتحی با بیان اینکه نخستین اجلاس بین دو کشور قرار بود در سال 1389 برگزار شود که متأسفانه به دلایلی این امر صورت نگرفت، اظهار امیدواری کرد که با واگذاری ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور به وزارت جهاد کشاورزی برگزاری این اجلاس به نحو مطلوب محقق شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران تاکنون حضور خوبی در کشور اوگاندا داشته و برخی فعالان اقتصادی کشور ما در حوزه کشت فراسرزمینی در حال فعالیت در این کشور هستند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این ملاقات راه‌های افزایش سطح اراضی در اختیار جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا جهت کشت محصولات مختلف به‌ویژه ذرت مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در این جلسه، طرف اوگاندایی از تسهیلاتی که برای کشور ما برشمرد، به تضمین برگشت سرمایه، ارائه تعرفه‌های مناسب برای اراضی مستعد و اختصاص اراضی جنگلی برای تولید چوب و ارسال به کشور اشاره کرد و خواستار توسعه صادرات چای از اوگاندا به ایران شد.

فتحی تصریح کرد: با توجه به ارتباطات اوگاندا با کشورهایی همچون چین و آمریکا، این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای صادرات محصولات ایرانی به سایر مناطق دنیا باشد.

وی از معرفی و حضور شرکت‌های ایرانی جهت کشت فراسرزمینی در اوگاندا استقبال و بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی به این کشور به‌ویژه محصولات سنتی و مرغ و سایر طیور تأکید کرد و از ادامه مذاکرات برای توسعه صادرات و همچنین مبادله پروتکل‌های دامی و گیاهی با مقامات مرتبط خبر داد.

فتحی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما ورود ماشین‌آلات کشاورزی در اوگاندا و تقویت حضورمان در این باره است، خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه فعالیت‌های مشترک با کشورهای آفریقایی تأکید خاصی دارند و سال گذشته نیز کمیسیون‌های مشترکی اقتصادی موفقی را با کشورهای کنیا و غنا برگزار کردند.

وی با بیان اینکه در این جلسه طرف اوگاندایی با توجه به توان فنی ایران در فرآوری این محصولات خواستار کشت گیاهان دارویی در این کشور شده است، از رایزنی‌های صورت‌گرفته برای صادرات پسته، زعفران و خرما به اوگاندا خبر داد.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جلسه مشترک را کشت فراسرزمینی محصولات راهبردی و استراتژیک به‌ویژه ذرت و توسعه همکاری‌ها جهت پرورش کرم ابریشم و نوغانداری عنوان کرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940715-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید