Iranian Agriculture News Agency

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تعلل در کشت فراسرزمینی با تعویق چندباره تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت

با وجود آنکه اولویت‌ها و همچنین بررسی‌های لازم در سایر کشورها درباره کشت فراسرزمینی انجام شده است، اما هنوز آیین‌نامه این نوع کشت پس از دو سال توسط هیئت دولت به تصویب نرسیده است.

تعلل در کشت فراسرزمینی با تعویق چندباره تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت
تعلل در کشت فراسرزمینی با تعویق چندباره تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کشت فراسرزمینی به فعالیتی اجتماعی و اقتصادی در کشورهای دیگر اطلاق می‌شود که محصولات اولویت‌دار اقتصادی را می‌توان به تولید رساند.

مجید رزم‌آذر افزود: کشورهایی که دارای آب و خاک مناسب هستند و می‌توان در آنها فعالیت اقتصادی انجام داد، می‌تواند برای کشت برون‌سرزمینی مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی تمام برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای این نوع کشت آماده کرده است، اما منتظر تصویب آیین‌نامه اجرایی در هیئت دولت هستیم.

رزم‌آذر با اعلام آنکه این آیین‌نامه در دو سال گذشته در هیئت دولت مطرح شده است، ادامه داد: متأسفانه هنوز تصویب نهایی آن محقق نشده است که وزارت جهاد کشاورزی بتواند فعالیت‌های فنی، کارشناسی و سیاسی خود را در کشورهای هدف دنبال کند.

فعالان اقتصادی باید از حمایت‌های جانی و مالی برخوردار باشند

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فعالان اقتصادی باید از حمایت‌های جانی و مالی برای فعالیت‌های خود برخوردار باشند و در این راستا نیازمند آن هستیم که این آیین‌نامه هرچه سریع‌تر به تصویب نهایی برسد.

وی یادآور شد: برای آغاز کشت فراسرزمینی نیازمند آن هستیم که با کشورهای مقابل تفاهم‌نامه‌هایی را در قالب کمیسیون‌های مشترک به امضا برسانیم و پس از مشخص شدن تکلیف کار، بتوان نوع حمایت‌ها و سایر اقدامات لازم را به انجام رساند.

رزم‌آذر تأکید کرد: در حرکت دوم نیاز است که فعالان اقتصادی را برای حضور در کشورهای دوست ترغیب کرد تا از توان اجرایی و فنی آنها برای تولیدی اقتصادی استفاده شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که آیین‌نامه اجرایی وجود داشته باشد، وجهه قانونی کشت فراسرزمینی محقق می‌شود، به‌گونه‌ای که امکان حمایت مالی از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری یا سایر بانک‌های صادراتی کشور وجود دارد.

رزم‌آذر همچنین گفت: با ترکیبی از فعالیت‌های فنی و اجرایی می‌توانند کسانی که در سایر کشورها فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند از امنیت خاطر از لحاظ جانی، مالی و روانی برخوردار شود و علاوه بر آن باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که بازار برای محصولات تولیدی آنها فراهم باشد.

وی در ادامه افزود: این آیین‌نامه اجرایی امکان اولویت خرید محصولات فوق را فراهم می‌آورد، به‌گونه‌ای که تضمینی برای تولید و مخارجی که در سایر کشورها انجام می‌شود، وجود دارد.

تعویق آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در دولت به چه دلیلی است؟

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه وزیر جهاد کشاورزی موافقت خود را بارها با کشت فراسرزمینی اعلام کرده است، اما همچنان هیئت دولت تصویب چنین آیین‌نامه‌ای را به تعویق انداخته است.

رزم‌آذر ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط بحران آب در کشور، استفاده از آب مجازی و حتی صدور آب واقعیتی است که روزی عملیاتی خواهد شد، اما تولید محصول در سایر کشورها و ورود آن به کشور می‌تواند ضمن صرفه‌جویی در آب، در شرایط بحرانی موجود، کمک‌حال بزرگی باشد.

وی تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید پیگیری‌های بیشتری را از هیئت دولت داشته باشند تا تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در اولویت فعالیت‌های دست‌اندرکاران قرار گیرد.

رزم‌آذر یادآور شد: بخش کشاورزی از توانایی‌های بالایی از لحاظ مسائل فنی و اجرایی و حتی تکنولوژیکی برخوردار است که می‌تواند در سایر کشورها از آنها استفاده کند و حضوری قوی و پررنگ در تولید محصولات اساسی و مورد نیاز کشور را داشته باشد.

وی درباره کشورهایی که می‌توانند در اولویت برای کشت فراسرزمینی قرار گیرند، تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی تمامی بررسی‌های خود را انجام داده و کشورهای محدودی که می‌توانند در این نوع کشت به‌کار گیرند را شناسایی کرده است.

شناسایی کشورهای اولویت‌دار برای کشت فراسرزمینی

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشورهایی در آسیای میانه و حتی حوزه کشورهای مشترک‌المنافع جداشده از شوروی سابق و حتی کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین قابلیت‌هایی را برای تولید محصولات خود دارند.

رزم‌آذر همچنین گفت: در کشور روسیه سه میلیون هکتار از اراضی شناسایی شده که به کشت فراسرزمینی تبدیل شده است و دولت‌های دیگر در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: کشور افغانستان در روسیه 700 هزار هکتار زمین خریداری کرده و محصولات مورد نیاز کشورش را تولید می‌کند.

رزم‌آذر خاطرنشان کرد: کشت فراسرزمینی به‌عنوان انقلابی بزرگ در دنیا آغاز شده و لازم است هرچه سریع‌تر ایران نیز به‌صورت قانونی به کشورهای روس بپیوندد، زیرا ممکن است اراضی مساعد و مناسب کشت به اتمام برسد.

وی ادامه داد: کشور چین سه میلیون هکتار در کشورهای آسیای میانه دارد.

مسئول کشت برون‌سرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشور قزاقستان 30 تا 40 هزار هکتار در کشور اوکراین به این نوع کشت اختصاص داده و 10 تا 15 هزار هکتار از اراضی روسیه را برای کشت فراسرزمینی انتخاب کرده است.

رزم‌آذر یادآور شد: برخی کشورها دارای شرایطی هستند که حتی می‌توان به‌صورت دیم در آنها برنج‌کاری کرد که بدین‌ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی شده و می‌توانیم بسیار ارزان این محصول را به کشور وارد کنیم.

وی تأکید کرد: کارگرانی که در کشت فراسرزمینی حضور دارند، باید بیمه شوند و حتی عوارض خروج از کشور را فقط یک‌بار پرداخت کنند و عوارض صادراتی نیز برای محصولاتشان وجود داشته باشد.

گفتنی است، مجید رزم‌آذر از سال 1375 در زمینه کشت فراسرزمینی و کشت محصول در هشت‌هزار هکتار از اراضی دشت مغان فعالیتی وسیع داشته و علاوه بر آن، آگاهی کامل از تجارب سایر کشورها و اقداماتی که توسط بخش خصوصی به‌صورت جزیره‌ای در سایر کشورها ازجمله ساخت گلخانه در امارات یا سایر کشت‌ها دارد.

لازم به ذکر است، کشت فراسرزمینی در حال حاضر توسط بخش خصوصی به‌صورت پراکنده در برخی کشورها انجام شده که موردی بوده و از لحاظ قانونی از حمایت‌های لازم برخوردار نیست./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940704-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید