Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان خبر داد:

کم‌آبی دلیل ریز شدن خرمای خوزستان/ خوزستان، بر بام تولید گندم کشور قرار گرفت

استان خوزستان با تولید یک میلیون و 285 هزار تن گندم برای سال چهارم بر بام تولید گندم کشور قرار گرفت.

کم‌آبی دلیل ریز شدن خرمای خوزستان/ خوزستان، بر بام تولید گندم کشور قرار گرفت
کم‌آبی دلیل ریز شدن خرمای خوزستان/ خوزستان، بر بام تولید گندم کشور قرار گرفت

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سطح زیر کشت گندم خوزستان در سال 94 - 93 را 400 هزار هکتار گندم آبی و 150 هزار هکتار گندم دیم اعلام کرد و گفت: در سالی که گذشت با توجه به بحران آب و کاهش نزولات، خشکسالی تمام‌عیاری را در استان تجربه کردیم، به‌گونه‌ای که 40 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال‌های پیشین داشتیم.

محمد قاسمی‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته تنها دو بارندگی در اواخر آذرماه و اواخر اسفندماه داشتیم، افزود: گندم دیم استان در فاصله طولانی‌مدت بین دو بارندگی از بین رفت و 10 درصد گندم آبی نیز با توجه به کاهش چشمگیر آورد رودخانه کرخه، مارون و جراحی تلف شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با پیگیری‌های صورت‌گرفته ستاد فنی، کشت در تاریخ مناسب، ارتقاء مکانیزاسیون، تغییر آرایش کشت، مدیریت تغذیه، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و مدیریت آبیاری توانستیم بر عوامل تقلیل‌دهنده تولید غلبه کنیم و مانع کاهش تولید نسبت به سال‌های قبل شویم و حتی تولید گندم بذری را تا 15 درصد افزایش دهیم.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: در مجموع با تولید یک میلوین و 287 هزار تن توانستیم برای سال چهارم بر بام تولید گندم کشور قرار بگیریم و رتبه نخست تولید گندم در کشور را کسب کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ما نیز باید راهی که تمام دنیا تجربه کرده را پیش بگیریم و با انتقال محصولات باغبانی از فضای باز به گلخانه تمهیدات لازم برای مصرف بهینه آب را بیندیشیم و به سمت کشت گلخانه‌ای برویم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه افزایش ریزگردها و روزهای پر از گرد و غبار در استان تأثیر منفی بر کمیت و کیفیت محصولات باغی و زراعی گذشته، از کاهش میزان تولید خرمای استان به‌دلیل کم‌آبی و شوری آب خبر داد.

قاسمی‌نژاد میزان تولید خرمای استان خوزستان در سال جاری را 190 هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: شاید میزان تولید نسبت به تولید 180 هزار تنی سال گذشته افزایش داشته است، اما پیش‌بینی ما برای سال جاری تولید بیش از 218 هزار تن خرما بود.

وی دلیل تولید خرما در اندازه‌های کوچک در سال جاری را بحران آب و رویارویی با معضلات شوری آب عنوان کرد و اظهار داشت: این معضل بر صادرات خرما تأثیرگذار خواهد بود و ارزش صادراتی این محصول را کاهش می‌دهد.

قاسمی‌نژاد میزان تولید مرکبات در این استان را 90 هزار تن برشمرد و تأکید کرد: برنامه ما استفاده از ارقام جدید و پرمحصول، اصلاح الگو و آرایش باغ‌ها و تغذیه متعادل برای افزایش تولید است.

وی در پایان گفت: تولید میوه کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و بی‌شک نیازی به واردات مگر در موارد خاص نخواهیم داشت./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940701-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید