Iranian Agriculture News Agency

کشت فراسرزمینی در مغولستان، آذربایجان و ترکمنستان کلید خورد

مغولستان، آذربایجان و ترکمنستان برای کشت فراسرزمینی به‌ویژه تولید برنج، غلات، علوفه و ذرت کاندید شدند.

کشت فراسرزمینی در مغولستان، آذربایجان و ترکمنستان کلید خورد
کشت فراسرزمینی در مغولستان، آذربایجان و ترکمنستان کلید خورد

معاون برنامه‌ریزی، اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: اکنون مغولستان، آذربایجان و ترکمنستان به‌عنوان گزینه‌های کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی ایران به‌شمار می‌روند.

سیدجواد قریشی افزود: کشت فراسرزمینی به‌ویژه در حوزه برنج، غلات، علوفه و ذرت می‌تواند در دستور کار بخش کشاورزی قرار گیرد و پیشنهاد آن به وزیر جهاد کشاورزی داده شده و تمهیداتی نیز برای شروع کشت فراسرزمینی در وزارتخانه جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشت فراسرزمینی با هدف صرفه‌جویی در منابع آب و استفاده از زمین و آب سایر کشورها که محدودیت کشور اولیه را ندارند، می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مطرح باشد تا ضمن سرمایه‌گذاری در ان کشور و تولید مطمئن با پایین‌ترین قیمت تمام‌شده در حفظ منابع آبی نیز تلاش کرد.

قریشی ادامه داد: علاوه بر کشورهای مذکور، کشورهای آفریقایی نیز دارای اراضی مسطحی هستند که برای برداشت غلات و استفاده از مکانیزاسیون، بسیار مناسب به‌شمار می‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولید در ایران مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: تا زمانی که از منابع طبیعی و خاک به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های تولید استفاده می‌شود و نیروی متخصص و دانش فنی در مزارع ورود پیدا نکرده است، شرایط تولید کشاورزی به همین منوال خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی یادآور شد: افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی زمانی محقق می‌شود که تولید به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی با ارزش افزوده بالا و ریسک پایین سرمایه شناخته شود، این در حالی است که تولید به‌ویژه در بخش کشاورزی به‌علت افزایش قمیت تمام‌شده یا عدم ورود تکنولوژی و مکانیزاسیون هنوز نتوانسته دارای ارزش افزوده قابل توجهی باشد.

قریشی تأکید کرد: مشکل ایران، کشاورزی سنتی است و به‌نظر می‌رسد با توجه به بنیه علمی موجود در بخش کشاورزی، وقت آن فرا رسیده است که به کشاورزی صنعتی و پایدار اندیشید و برای رسیدن به تولید انبوه، برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین مؤلفه‌ای که می‌تواند تولید را رقابتی کند، ارزش افزوده و پشتیبانی بازار است. بازار نیاز به دانش روز دارد و باید برای بازاریابی و بازارسازی و پیدا کردن بازارهای جدید هدف، برنامه‌ریزی کرد.

قریشی با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در تصمیم‌گیری‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان نظام مهندسی با داشتن بیش از 200 هزار کارشناس و نخبه حوزه کشاورزی، به منزله اتاق فکر این سازمان شمرده می‌شود که می‌تواند در میزهای تصمیم‌گیر مؤثرترین مشورت‌ها را به مدیران اجرایی ارائه کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-940526-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید