Iranian Agriculture News Agency

کشت فراسرزمینی برنج و گندم در کشورهای آسیایی و آفریقایی کلید خورد

کشت برنج و گندم به‌صورت فراسرزمینی در کشورهای آسیایی و آفریقایی به معاون اول رئیس جمهوری داده شده و مذاکراتی برای اجرایی شدن کشت این دو محصول با هدف حفظ منابع آبی نیز صورت گرفته است.

کشت فراسرزمینی برنج و گندم در کشورهای آسیایی و آفریقایی کلید خورد
کشت فراسرزمینی برنج و گندم در کشورهای آسیایی و آفریقایی کلید خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور امروز در نخستین کنفرانس خبری این سازمان در پاسخ به خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: پیشنهاد کشت فراسرزمینی به‌گونه‌ای که کشت گندم و برنج در سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی در دستور کار قرار گیرد، به معاون اول رئیس جمهوری داده شده و مقدماتی برای شروع این کار نیز انجام شده است.

احمد کبیری افزود: در حوزه کشاورزی با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم و لازم است برای حفظ منابع آبی، از کشت فراسرزمینی به‌عنوان مؤلفه تأمین تولیدات کشاورزی مورد نیاز استفاده کرده و با دانش و نیروی متخصص به تأمین مواد مورد نیاز کشور بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام‌شده، سرمایه‌گذاری لازم برای تولید گندم و برنج خارج از مرزهای کشور به‌ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیایی صورت گرفته تا با اعزام کارشناسان و سرمایه‌گذاری لازم در کشورهای مذکور نیاز کشور تأمین شده و منابع آبی برای تأمین سایر محصولات مورد استفاده قرار گیرد.

کبیری ادامه داد: در شرایط پساتحریم مهم‌ترین نقش سازمان نظام مهندسی می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی باشد که سناریوهای آن داخل سازمان تدوین و به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است.

وی از افزایش بهره‌وری آب و خاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تولید کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی با انتقال دانش به مزارع می‌تواند تولید کشاورزی را افزایش داده و با ارتقاء مهارت و دانش کشاورزان حجم تولید و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهد.

تدوین 50 استاندارد کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یادآور شد: سازمان نظام مهندسی با همکاری سازمان ملی استاندارد اقدام به تدوین 50 استاندارد کشاورزی با عنوان "عملیات خوب کشاورزی" کرده است که مؤلفه‌هایی نظیر محیط کشت، تغذیه گیاه و چگونگی عملکرد بهره‌بردار مورد توجه قرار می‌گیرد.

کبیری تأکید کرد: سازمان نظام مهندسی با داشتن 200 هزار نفر کارشناس متخصص، مسئولیت انتقال دانش و افزایش بهره‌وری در حوزه تولید را دارا است و می‌تواند با ورود تکنولوژی‌های روز به مزارع و به‌کارگیری تکنیک‌های جدید تولید، میزان عملکرد کشاورزی را افزایش دهد.

توسعه نرم‌افزاری نیازمند بودجه

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه همچنین پیشنهاد داده شده است به‌منظور ارتقاء خدمات فنی و مهندسی بخشی از اعتبارات حوزه کشاورزی به‌عنوان بودجه‌های ردیفی مورد نیاز نرم‌افزاری حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کند.

کبیری همچنین گفت: 85 درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار توسط دولت تقبل می‌شود. این در حالی است که با اختصاص درصد پوششی از این اعتبار، سازمان نظام مهندسی می‌تواند زمینه ارتقاء دانش کشاورزان برای به‌کارگیری و نحوه استفاده از دستگاه‌های جدید را داخل مزارع ببرد.

تکلیف دولت برای استفاده از نیروهای متخصص

وی در ادامه افزود: در بند (3) ماده (1) قانون افزایش بهره‌وری، دولت نهادهای اجرایی را مکلف به استفاده از نیروی متخصص کرده است و بر اساس آیین‌نامه‌ای که به‌تازگی به تصویب رسیده، نهادهایی که از نیروهای متخصص استفاده می‌کنند، در اولویت برخورداری از تسهیلات قرار می‌گیرند.

تفاهم‌نامه سازمان نظام مهندسی با سازمان‌های جنگل‌ها و حفظ نباتات

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: در دور جدید فعالیت سازمان، مذاکراتی با سایر سازمان‌های تابع وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است که بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین سازمان حفظ نباتات صورت گرفته است.

کبیری ادامه داد: همچنین مذاکراتی با مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال انجامن شده است که در صورتی که به نتیجه برسد، می‌تواند نظارت بیشتری بر کود و سم‌های عرضه‌شده در داخل کشور صورت داد.

مدیریت چرای مراتع به سازمان نظام مهندسی کشاورزی واگذار شد

وی تصریح کرد: در جریان تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان نظام مهندسی با سازمان جنگل‌ها منعقد شد، مقرر گردید مدیریت مراتع و چرا به دانش‌آموختگان بخش کشاورزی واگذار شود.

کبیری یادآور شد: هرچند برخی مراتع به‌صورت قانونی و عرفی به مردم واگذار شده، اما نظارتی بر نحوه عملکرد وجود ندارد؛ از سوی دیگر، مدیریت چرا که شامل ورود و خروج دام به مرتع شده و دامداران باید در قبال چرای دام به دولت عوارضی پرداخت کنند، تاکنون مغفول مانده است؛ لذا از دانش‌آموختگان برای مدیریت چرای دام و نظارت بر عملکرد دامداران استفاده خواهد شد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-940519-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید