Iranian Agriculture News Agency

امضای قرارداد انتقال آب از دریای عمان به کرمان و هرمزگان/ تغییر الگوی کشت هندوانه به سمت زعفران، زرشک و گل محمدی

قرارداد اجرای طرح تامین، تصفیه و انتقال آب از دریای عمان به استان های کرمان و هرمزگان شامگاه  یکشنبه بین استاندار کرمان و سرمایه گذاران اجرای این طرح به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، سازمان عمران کرمان به عنوان کارفرما با کمک کنسرسیومی از شرکت های مهندسین تهران - بوستن، جهان پارس، هیربدان و برسان سرمایه گذاران این طرح هستند.

مدیرعامل شرکت کرمان خودرو و رییس هیات مدیره شرکت عمران کرمان درباره این طرح گفت: آغاز عملیات اجرایی این طرح از شش ماه آینده آغاز می شود و مدت اجرای آن نیز پنج سال خواهد بود.

محمدرضا شه بخش افزود: این طرح با بیش از 803 میلیون دلار سرمایه گذاری اجرا خواهد شد که سالانه 88 میلیون مترمکعب آب را منتقل می کند.

وی گفت: از 2.8 مترمکعب در ثانیه آب انتقال شیرین از دریای عمان 0.5 و 0.7 مترمکعب برای دو شهر در مسیر انتقال آب در استان های هرمزگان و کرمان و 1.6 مترمکعب آن به شهر کرمان تخصیص خواهد یافت.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری هایی را در راستای رسالت توسعه ای سازمان عمران کرمان برای رفع مشکلات انجام می دهیم و با توجه به محدودیت های تامین آب در استان کرمان از حدود دو سال پیش مطالعات را در این زمینه آغاز کردیم.

رییس هیات مدیره شرکت عمران کرمان گفت: مطالعات و تفاهمات برای اجرای خط انتقال آب انجام شده و به مرحله امضا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این قرارداد تعهدی از طرف استان و پیمانکاران به عنوان یک پروژه پایه ای و زیربنایی برای توسعه استان باشد و هرچه زودتر آن را اجرا کنیم.

مدیر اجرایی طرح انتقال آب نیز گفت: می توانیم سازمان عمران کرمان را به عنوان بخش خصوصی واقعی مشارکت کننده در توسعه، یک مدل توسعه بدانیم.

محمد کیافر تصریح کرد: این طرح اولین پروژه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی واقعی در ایران محسوب می شود و با توجه به مسائل، مشکلات و سیاست های دولت در ارتباط با واگذاری چنین پروژه هایی به بخش خصوصی، این طرح یکی از مظاهر این موضوع است.

استاندار کرمان هم گفت: از زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده یکی از مسائل اصلی استان آب و بحران آب مطرح شد.

علیرضا رزم حسینی بیان کرد: بیش از دو دهه خشکسالی و حضور مهاجران در استان و افزایش سطح زیر کشت منجر به بحران جدی آب شده است.

وی گفت: اولین کاری که می توانستیم انجام دهیم و ثمرات خوبی داشته صرفه جویی در حوزه کشاورزی است، زیرا مصرف آب در استان 95 درصد کشاورزی، یک درصد در صنعت و بقیه در شرب است.

استاندار کرمان با بیان اینکه طرح همیاران آب بتدریج در استان اجرا می شود گفت: در اجرای این طرح تغییر الگوی کشت به سمت زعفران، زرشک و گل محمدی انجام شده است و در دشت ارزوئیه هشت هزار هکتار هندوانه داشتیم که دو هزار هکتار آن را کاهش دادیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه اجرای این طرح به دلیل داشتن طرح جامع و عمل گرایانه رتبه اول کشور را در جذب اعتبارات آبیاری تحت فشار کسب کردیم و 17 هزار هکتار آبیاری تحت فشار سال گذشته در استان انجام شد.

وی گفت: در حوزه انتقال آب برای مصرف شرب و صنعت از خارج استان اولین حوزه از خلیج فارس مطرح شد که در حوزه صنعت 110 میلیون مترمکعب تا سه سال آینده آب منتقل خواهد شد.

رزم حسینی بیان کرد: در ادامه نیز مطالعات خط دوم انتقال آب از خلیج فارس برای شرب انجام شده و وزرات نیرو طرح خرید تضمینی آب از خلیج فارس و دریای عمان را در دست مطالعه دارد.

وی اظهار کرد: به دنبال سرمایه گذاران برای انتقال آب به شمال استان و شهر کرمان بودیم که با این گروه از سرمایه گذاران به توافق رسیدیم و امیدواریم با تفاهم نامه های انتقال آب و طرح های اجرا شده در زمینه مصرف بهینه آب بحران آب تا چند سال آینده مرتفع شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه استفاده از تونل انتقال آب از سد صفارود به کرمان می تواند در اجرای این طرح نیز کاربرد داشته باشد گفت: با این کار حدود 80 کیلومتر صرفه جویی در انتقال آب از دریای عمان انجام می شود.

وی تصریح کرد: می دانم این کارها بزرگ است و مطالعات اساسی و درست نیاز دارد.

رزم حسینی افزود: شرایط کشور به گونه ای است که دولت و وزارت نیرو از طرح های انتقال آب با قاطعیت حمایت می کنند.

وی خطاب به سرمایه گذاران طرح انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان گفت:

کار بزرگ و خدمت ماندگاری را انجام خواهید داد و نام شما در تاریخ کرمان به عنوان اولین کسانی که آب شرب را به استان کرمان منتقل کردند، می ماند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید