Iranian Agriculture News Agency

دعوت صربستان از سرمایه‌گذاران ایرانی برای کشت فراسرزمینی

معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و مخابرات صربستان سرمایه‌گذاران ایرانی را برای گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان، به کشت فراسرزمینی در کشورش دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در دیدار محمود حجتی با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و مخابرات صربستان، گسترش همکاری‌های دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفت: همکاری ایران با یوگسلاوی سابق (صربستان) در بخش کشاورزی و در زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی دارای گذشته‌ای دیرین است و نخستین خط لاین ذرت که از کشور فوق به ایران وارد شده است و مورد کار تحقیقاتی قرار گرفته، دارای نتایج مثبتی بوده است.

محمود حجتی افزود: در معرفی رقم‌های گندم، همکاری‌های خوبی بین دو کشور صورت گرفته و مبادلاتی موردی، به‌صورت کم و بیش اتفاق افتاده است، اما از آنجا که دو کشور در زمینه موافقت‌نامه گیاهی دارای تفاهم‌نامه محکمی نیستند، امیدواریم بتوانیم در این بخش با گسترش روابط، اقداماتی را جهت ورود و خروج برخی کالاهای کشاورزی داشته باشیم.

وی درباره کشت فراسرزمینی خاطرنشان کرد: کشور دوست علاقه‌مندی برای کشت محصولات کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی را دارد، اما تا این لحظه اقدامی جدی انجام نشده است که امیدواریم زمینه‌های همکاری و آمادگی‌ها برای حضور شرکت‌های ایرانی در کشور دوست فراهم شود.

پتانسیل‌های ایران و صربستان راضی‌کننده نیست

معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و مخابرات صربستان که با هدف گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش کشاورزی و سایر زمینه‌ها به ایران سفر کرده است، به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: علاقه‌مندی دو طرف برای افزایش روابط دو کشور بسیار محسوس است.

راسیم لیاییچ ادامه داد: از کارشناسان ایرانی دعوت می‌شود که از نزدیک با پتانسیل‌های صربستان آشنا شوند تا زمینه‌های همکاری بیشتری فراهم شود.

وی تصریح کرد: تاکنون همکاری‌های بین ایران و صربستان در عرصه‌های کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی ممتاز بوده است، اما راضی‌کننده نیست؛ زیرا پتانسیل‌های دو کشور فراتر از این است.

لیاییچ یادآور شد: موضوع‌های دیگری در بخش کشاورزی همچون دامداری، زراعت، صادرات و... مدنظر ما است و لازم است مطالعات وسیع‌تری انجام شود تا بتوانیم به اهداف مهم برسیم.

وی تأکید کرد: بخش دوم همکاری‌ها مربوط به مطالعات و محققان ایرانی و صربستانی است که تاکنون همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند و امیدواریم از این پس افزایش پیدا کند.

وزیر تجارت، گردشگری و مخابرات صربستان همچنین گفت: نوع سوم همکاری‌ها مربوط به مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی برای تولید محصولات غذایی در کشور صربستان است که در این بخش کشاورزان ایرانی می‌توانند برای کشور خود یا صادرات به کشور ثالث، اقدام به فعالیت کنند.

لیاییچ در ادامه افزود: چهارمین بحث همکاری‌ها تأسیس مشترک شرکت‌های کشاورزی ایران و صربستان است تا با مشارکت یکدیگر بتوانند تولیدات مفیدی داشته و علاوه بر آن در برخی نمایشگاه‌های کشاورزی در سایر کشورها حضوری فعال داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کشور صربستان برای صادرات رقم هیبرید ذرت آمادگی دارد، اما از آنجا که تفاهم‌نامه‌ای در این بخش وجود ندارد، لازم است کشور دوست در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

لیاییچ تصریح کرد: موافقت‌نامه‌های دامی در گذشته مبادله شده است و برای موافقت‌نامه‌های گیاهی نیز خواهان آن هستیم تا سازمان مربوطه در ایران راهنمایی‌های لازم را داشته باشد؛ کمااینکه در گذشته‌های دور نیز به‌صورت موردی رقم‌های کشاورزی وارد شد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940229-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید