Iranian Agriculture News Agency

برنامه توسعه 10 هزار هکتاری جنگل "فندق‌لوی" اردبیل در برنامه ششم

طی پنج سال 10 هزار هکتار توسعه جنگل فندق‌لوی با گونه‌های منحصر به فرد را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از سایت جنگلی فندق‌لوی در اردبیل گفت: این سایت از مجموعه‌های بی‌نظیر با گونه‌های نادر و منحصر به فردی است که در شرایط اقتصادی متفاوت تولید فندق را در این منطقه شاهد هستیم.

محمدعلی طهماسبی با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بها دادن به حوزه توسعه باغ‌ها افزود: با همکاری مرکز تحقیقات و مؤسسه اصلاح و تولید بذر با هدف توسعه باغ‌ها در ارتفاعات فندق‌لوی، اقدام به تهیه گونه‌های مقاوم به شرایط اقلیمی کم‌آبی و خشکسالی کردیم تا زمینه برای کشت در این مجموعه با تولید کیفی این محصول فراهم آید.

وی راهکار عملی را در تولید نهال فندق متناسب با شرایط اقلیمی و توسعه‌ای یادآور شد و خاطرنشان کرد: گونه منحصر به فردی که در این سایت فندق‌لوی وجود دارد با توجه به شرایط اقلیم و آب و هوایی، گونه‌ای بادوام همراه با ارزش افزوده بالا است که در این منطقه به‌دلیل نزدیکی به دریای خزر در طول سال شاهد رشد و شکوفایی این مجموعه با شرایط رطوبت بالا در منطقه هستیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قرار است در قالب برنامه پنج ساله ششم توسعه، با نهایی شدن مطالعات 10 هزار هکتار هکتار به وسعت جنگل فندق‌لوی اضافه شود.

طهماسبی تعداد نهالستان‌های دارای مجوز کشور را 470 واحد با تولید و عرصه نهال‌های مختلف برشمرد و تصریح کرد: اصلاح و بازسازی باغ‌های کشور از طریق اصلاح ارقام هرس، مدیریت تغذیه، آب آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی جزء رویکردهای اصلی است.

وی با اشاره به اجرای طرح کمک‌های فنی و اعتباری برای اصلاح و توسعه باغ‌ها در کشور یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا در این زمینه به استان‌های مختلف با توجه به شرایطی که وجود دارد امکانات مطلوبی دهیم./

خبر: جاوید صحرائی

A-940129-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید