Iranian Agriculture News Agency

فراخوان وزیر کشور به دهیاران برای برنامه توسعه پایدار روستایی

برای آنکه توسعه پایدار روستایی اتفاق بیفتد، دهیاران باید نسبت به ابداع برنامه‌های جدید اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر کشور در نخستین همایش علمی مدیریت روستایی و توسعه پایدار که از صبح امروز در سالن غدیر تالار بزرگ کشور برپاست، گفت: با وجود توجه‌هایی که به روستاها شده است، از سرعت مهاجرت کاسته نشده؛ بنابراین بهتر است مدیریت روستاها سازماندهی شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: مطابق قوانین، تنها به سکونت‌گاه‌هایی که دارای جمعیت مشخصی باشد، روستا گفته می‌شود که لازم است در این مفاهیم دقت نظر شود.

وی خاطرنشان کرد: توان اقتصادی در روستاها متمرکز است، اما امکان استفاده از این ظرفیت‌ها، در روستاها وجود ندارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای در شهرها متمرکز شده و توجهی به روستاها در این بخش نشده است. اگر به همان اندازه که رشد ثروت عمومی در تهران بالاست، جذب تسهیلات در روستاها افزایش می‌یافت، شاهد مشکلات فرهنگی، امنیتی و اجتماعی در روستاها نبودیم.

وی تصریح کرد: در مسائل سیاسی همچون مشارکت روستاییان در فعالیت‌های انتخاباتی، شاهد بودیم که بیشتر از شهرنشینان حضور فعال داشتند؛ بنابراین باید به‌دنبال راهکاری برای توسعه روستایی باشیم.

بهره‌وری در روستاها منفی 1.8 درصد است

وزیر کشور یادآور شد: بهره‌وری در روستاها منفی 1.8 درصد و میزان رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد برآورد شده که لازم است نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید باعث بهبود وضعیت فعلی شود.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ساختار فعلی باید مدیریت شود تا وضعیت روستاها بهبود یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 50 هزار دهیار روستایی تقاضای استخدام دارند که البته این تقاضا نامربوط نیست، اما اگر تمامی نیروهای کشور جذب دستگاه‌های اجرایی شوند، دیگر توسعه معنایی نخواهد یافت.

رحمانی فضلی همچنین گفت: از دهیاران توقع داریم که در حوزه عمل خود به بحث‌های کلان توجه کنند و برای توسعه روستاهای خود برنامه ارائه دهند.

وی در ادامه افزود: ظرفیت‌های موجود در روستا کم نیست و لازم است با برنامه‌ای دقیق و جامع، این پتانسیل‌ها عملیاتی شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در جامعه پول وجود دارد، اما اعتماد تنها در دستگاه‌های دولتی متمرکز است که لازم است در این مسئله تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد، بنابراین باید به فکر فعالیت‌های اقتصادی سودآور باشیم.

روستاییان روی پای خود بایستند، ثروت ملی تمام شده است

وزیر کشور تصریح کرد: اگر اعتبارات دولتی افزایش یابد تا روستاییان را در جایگاهشان نگه داریم، اتفاق مهمی در کشور نخواهد افتاد؛ باید به نحوی عمل کنیم که روی پای خود بایستیم، زیرا امکان استفاده از ثروت نفت تمام شده است.

رحمانی فضلی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت سالانه برخی واحدهای روستایی 2.5 میلیون تن است که باید تا سطح 90 میلیون تن ارتقاء یابد.

وی تأکید کرد: امیدواریم که کارگروهی تسهیل شود و از دهیاران روستایی بخواهیم که با ابداع نوآوری و خلاقیت وضعیت موجود را بهبود بخشند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: توانمندی جوامع روستایی نیازمند رشد شتابان است و دهیاران در این بخش می‌توانند مؤثر عمل کنند.

گفتنی است، این همایش علمی تا عصر امروز با ارائه مقاله از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه توسعه روستایی ادامه خواهد داشت./

خبرنگار: مژگان ستار

A-931015-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید