Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین خبر داد:

استمداد مدیران کشاورزی منطقه ورامین برای اختصاص حق‌آبه به بهره‌برداران

با منع شدن کشاورزان دشت ورامین برای کشت پاییزه که از آب‌های سطحی رودخانه‌ها استفاده می‌کردند، بهره‌برداران این منطقه در ورطه نابودی قرار می‌گیرند، زیرا درآمدی غیر از شغل کشاورزی ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره اطلاعیه جدید شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان تهران در زمینه قطع حق‌آبه کشاورزان دشت ورامین گفت: این اطلاعیه در سال گذشته نیز به‌دلیل مشکل کم‌آبی صادر شد که با رایزنی‌های انجام‌شده و کاهش سطح زیر کشت، بخشی از حق‌آبه اختصاص پیدا کرد.

محمدحسین تاجیک افزود: در سال جاری نیز مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌هایی که دارای این مشکل بودند، در نامه‌ای رفع معضل فوق را از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و استانداری خواستار شدند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ورامین قطب کشاورزی استان تهران است و تنها درآمد بهره‌برداران آن، کشاورزی است و اگر قرار باشد هیچ محصول پاییزه‌ای کشت نشود، مشکلات بزرگی برای بخش به‌وجود خواهد آمد.

تاجیک ادامه داد: سطح قابل کشت اراضی کشاورزی در شهرستان ورامین 85 هزار هکتار است که به‌دلیل مشکل کم‌آبی در سه دهه گذشته، این سطح به 48 هزار هکتار رسیده است.

با کاهش دوباره، سطح زیر کشت پاییزه ورامین به 19 هزار هکتار می‌رسد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین تصریح کرد: در سال جاری، سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در شهرستان ورامین با کاهشی دوباره روبه‌رو شد و به 38 هزار هکتار رسید که با روند فعلی، کاهش 50 درصدی دوباره آن قابل پیش‌بینی است.

وی یادآور شد: حدود 10 هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین از روش‌های آبیاری تحت فشار مشروب می‌شود که مشکل خاصی برای آن بخش پیش‌بینی نمی‌شود.

تاجیک تأکید کرد: استفاده‌کنندگان از آب‌های سطحی ازقبیل رودخانه‌ها و چاه‌های آب زیرزمینی در حال حاضر با مشکل قطع حق‌آبه روبه‌رو هستند.

وی اظهار داشت: نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم تا بتوانیم سطح آبیاری تحت فشار در این شهرستان را افزایش دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین همچنین گفت: برای رفع مشکل کم‌آبی در این شهرستان، قول مساعد داده شد که پس از تصفیه پساب‌ها، این آب‌ها برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، اما تاکنون عملیاتی نشده است.

تاجیک در ادامه افزود: محصولاتی چون گندم، جو و غلات در کشت پاییزه سهم 38 هزار هکتاری دارند که در سال جاری سه‌هزار هکتار از اراضی گندم به‌دلیل وضعیت بحرانی آب رها شد، زیرا توجیه اقتصادی برای کشت نداشت.

وی خاطرنشان کرد: کل تولید گندم این شهرستان 54 هزار تن در سال 92 بود که امسال با کاهش روبه‌رو بود.

تاجیک تصریح کرد: عملکرد کمی و کیفی محصول گندم نیز در شهرستان ورامین از کاهش برخوردار بوده است، به‌گونه‌ای که از هر هکتار پنج تن محصول برداشت می‌شد، اما در حال حاضر این رقم به 2.5 تن رسیده است.

گفتنی است، طی اطلاعیه‌ای از طرف شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان تهران، از کشاورزان دشت ورامین ازجمله کشاورزان شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت خواسته شده است با توجه به کمبود شدید آب، از انجام کشت با استفاده از آب‌های سطحی رودخانه جاجرود خودداری کنند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930726-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید