Iranian Agriculture News Agency

توریسم روستای قره‌دره و یک جاده خاکی

استان کردستان به‌دلیل طبیعت زیبا و آثار تاریخی و گردشگری آن به نقطه هدف گردشگران تبدیل شده است به‌گونه‌ای که روستاهایی با جاذبه‌های فراوان دارد که قره‌دره یکی از روستایی شهرستان دیواندره اما متفاوت و گردشگرپذیر است.

شهرستان دیواندره یکی از شهرستان‌های استان کردستان است که بیشترین جمعیت روستانشینی و بیشترین تعداد روستا را داراست هر کدام از این روستاها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبایی هستند که باید در راستای معرفی این روستاها تلاش کرد.

یکی از اهالی این روستا در مورد مشخصات تاریخی روستا گفت: نام رسمی روستا قره دره و نام محلی آن با زبان و لهجه کردی "قه‌ره وه‌ره" تلفظ می‌شود. "قرَه" کلمه‌ای ترکی به معنی سیاه است و قره‌دره به معنای دره سیاه است و این احتمالاً به علت وجود دره‌ای سنگی در روستا با سنگ‌های سرخ مایل به سیاه بوده است.

ناصر شاه‌محمدی افزود: بنا به گفته افراد مسن مکان اصلی روستا در این جا نبوده، البته لازم به ذکر است که این مطلب سینه به سینه به آنان نقل شده است که روستا قبلاً آن طرف رودخانه قرار داشته و به علت وفور حشرات انگلی همچون کک، آنها مجبور شده‌اند به این طرف رودخانه کوچ کنند.

روستای قره دره قبلاً جزء دهستان کانی شیرین وقراتوره بوده اما امروز از لحاظ تقسیمات اداری جزو بخش کرفتو شهرستان دیواندره است.

عدم اجرای طرح هادی

رئیس شورای روستای قره‌دره نیز اظهار داشت: 72 خانوار با جمعیت 420 نفری در روستا زندگی می‌کنند که اساسی‌ترین مشکل آنها برای ماندن در روستا جاده خاکی به فاصله هفت کیلومتر است و علی‌رغم قول‌های مسئولین و کاندیداهای انتخاباتی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

انور محمدپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالیت‌های مردمی خوبی در روستا انجام گرفته است یکی از این موارد فاضلاب‌کشی داخل روستا است که سال‌ها قبل اجرا شده و جز روستاهای فعال شهرستان است.

با همکاری فرمانداری یک زمین فوتبال خاکی هم در داخل باغ روستا ایجاد شده است جوانان از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: درآمدهای باغ روستا برای عموم مردم هزینه می‌شود به گونه‌ای که امسال این باغ دو میلیون تومان درآمد داشت و پول آن به حساب دهیاری برای انجام امورات خدماتی و عمرانی روستا واریز شد.

محمدپور تصریح کرد: سال گذشته هم مبلغ 9 میلیون تومان زکات در این روستا جمع‌آوری کردیم که کمیته امداد مبلغ 18 میلیون تومان را به ما برگرداند و آن را نیز در اختیار دهیاری قرار دادیم که امیدواریم امسال بتوانیم بالای 20 میلیون زکات را جمع‌آوری و به کمیته امداد تحویل دهیم.

وی یادآور شد: یکی از توانمندی‌های روستای قره‌دره خودیاری و همیاری مردم است که همواره در آبادانی روستا کوشیده‌اند، اما متأسفانه مسئولان برای اجرای طرح هادی کاری را انجام نداده‌اند.

نیمه‌تمام ماندن طرح آبیاری بارانی

یکی دیگر از اهالی روستا در مورد موقعیت جغرافیای روستا گفت: روستای قره‌دره در فاصله 25 کیلومتری مرکز شهرستان دیواندره قرار دارد.

عادل مجیدی تأکید کرد: مسیر منتهی به قره‌دره بسیار سرسبز و دیدنی است که مسافرین اصلا جاده خاکی و ناهمواری آن را احساس نمی‌کنند و در زیبایی منطقه محو می‌شوند.

به گفته وی، روستای تازه آباد نیز همچون روستاهای مسیر رودخانه یول کشتی روستایی با طبیعتی زیبا است که هم‌اکنون اداره منابع آب استان درحال اجرای پروژه ایستگاه پمپاژ خط انتقال و استخر ذخیره آب است که با اجرای آن، 250 هکتار زمین دیم روستاهای قره‌دره و تازه‌آباد را زیر پوشش آبیاری بارانی درآورده است که این نیز زیبایی خاصی به این منطقه خواهد داد.

مجیدی افزود: در حال حاضر با وجود اینکه مبلغ 300 میلیون تومان برای این طرح هزینه شده است اما این طرح نیمه‌کاره رها شده که امیدواریم این طرح هرچه زودتر تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: زباله‌های داخل روستا توسط دهیاری جمع‌آوری و به خارج از روستا انتقال داده می‌شود.

یکی دیگر از اهالی روستای قره‌دره اظهار داشت: تولیدات باغی روستای قره دره شامل گردو، گلابی، آلبالو،سیب، گیلاس سنجد است وهم چنین گلابی وحشی، زالزالک و غیره نیز در این روستا وجود دارد اما بیشتر این تولیدات باغی مصرف داخلی داشته و سهم اندکی نیز به فروش می‌رسد.

ادریس قادری تصریح کرد: علاوه بر شیوه‌های زنبورداری سنتی، یک طرح زنبورداری به تعداد تقریباً چهل صندوق وجود دارد و به جرات می‌توان گفت روستای قره دره بهترین مکان برای تولید زنبور عسل است.

روستای قره‌دره منطقه‌ای گردشگرپذیر

دهیار قره‌دره که شش سال است این سمت را بر عهده دارد در مورد جاذبه‌های گردشگری این روستا و اطراف آن اظهار داشت: این روستا قرار بود جزو روستاهای هدف گردشگری قرار گیرد، اما به‌دلیل خاکی بودن جاده و نبود طرح هادی این مهم اجرایی نشد.

شیرکو زارعی ادامه داد: یکی از این جاذبه‌های این منطقه غار قاضی یا به اصلاح محلی "کویل قاضی" است.

غاری طبیعی و با دو دهانه بزرگ بر دامنه کوه قاضی روبروی روستای قالوجه قرار گرفته و به گفته مردم روستا، انتهای آن به غاری در داخل باغ روستا‌‌‌‌ در دو کیلومتری آن منتهی می‌شود اما ‌بنا بر نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی و هیئت غارنوردی استان کردستان، طی بازدید در بهار سال 1388 به‌علت ریزش هایی در داخل غار در حال حاضر قابل شناسایی نیست و احتیاج به هزینه و کار بیشتری دارد و همچنین در پایین غار رودخانه‌ یول کشتی ‌و طبیعتی زیبا با باغ‌های فراوان قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا را رودخانه یول کشتی دانست و تصریح کرد: سرچشمه‌های آن از روستاهای سیر سفلی و علیا و باشقشلاق و قالوجه و همچنین چشمه‌های طبیعی از کوهستان‌های این منطقه است و به‌دلیل آب مناسب همین رودخانه و چشمه‌سارهای اطراف آن قرار است که در آینده‌ای نزدیک سد سیر بر روی این رودخانه در حدود یک کیلومتری روستای قالوجه و دو کیلومتری روستای قره‌دره احداث شود که کارهای مطالعاتی آن به اتمام رسیده است.

زارعی، دره و قلعه قره‌داش را هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به آثار و وسایل قدیمی کشف شده، این دره حکایت از قدمت چندین هزار ساله این منطقه و زندگی در ان است وهمچنین قله سنگی به نام "هیلانه قالاو" دراین دره هست که زیبایی خاصی به منطقه داده است.

دهیار قره‌دره تأکید کرد: قلعه قره‌داش، قلعه‌ای سنگی و زیبا بر دامنه همین رودخانه قرار گرفته که به گفته کارشناسان، زمانی بسیار دور زیستگاه انسان‌ها بوده و روبروی همین قلعه نیز نشانه‌ای از آثار باستانی و قبرستان قدیمی به چشم می‌خورد.

وی افزود: پیرمکاییل زیارتگاهی است روبه‌روی روستای قره‌دره که بنای اصلی آن تقریبا تا 10سال پیش دست نخورده باقی بود، اما اکنون دیوارها وسقف آن را تعمیر کرده‌اند و در این مکان سنگ نوشته‌ای با خط عربی وجود دارد که زائران با چسباندن سنگ‌های کوچک به آن شانس و اقبال خود را می‌سنجند.

پیرمکاییل نام و مکانی آشنا برای اهالی منطقه است که هر ساله علاقه‌مندان زیادی به زیارت این مکان می‌آیند و در 50 متری آن نیز باغ روستا وجود دارد که مکانی مناسب برای استراحت این زائران است.

زارعی خاطرنشان کرد: باغ روستای قره‌دره با درختان میوه‌های متنوع منظره‌ای بسیار زیبا در پایین روستا دارد که توسط اعضای شورای اسلامی در فصل بهار به متقاضیان اجاره داده می‌شود و پول آن نیز هزینه کارهای عمرانی روستا می‌کنند.

آیین فرهنگی و صنایع دستی روستا

کارشناس پژوهشگری علوم اجتماعی در مورد مسائل فرهنگی روستا به بارانی‌نیوز گفت: با وجود گسترش فرش‌های ماشینی در روستاها همچنان در روستای قره‌دره خانواده‌های هستند که از راه فرش‌بافی کسب درآمد می‌کنند.

کورش محمدی ادامه داد: بیشتر بازی‌های محلی در فصل زمستان انجام می‌شود از جمله تیله‌بازی یا "هه لماتان" که هنوز هم علاقه‌مندان زیادی به‌ویژه در میان نوجوانان آن هم در روزهای آفتابی زمستان دارد.

"گوروابازی" یا بازی با جوراب نیز در شب‌های زمستان بازی جذاب و سرگرم‌کننده‌ای در میان اهالی روستا به خصوص جوانان است./

خبرنگار: هیوا محمدپور

A-930624-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید