Iranian Agriculture News Agency

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به ایانا:

پول حق‌آبه کشاورزان اطراف دریاچه ارومیه با نرخ روز پرداخت می‌شود

عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از خردادماه شروع می‌شود و امید می‌رود تا سه تا چهار سال آینده با فراهم آمدن زیرساخت‌های مورد نیاز، دوباره آب به این دریاچه برگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نخستین نشست مطبوعاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه ظهر امروز با حضور دبیرکل خانه کشاورزی و اساتید دانشگاه در دانشگاه شریف تهران برگزار شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام امیدواری به احیای دوباره دریاچه گفت: در پنج ماه اولیه که مسئولیت احیای دریاچه ارومیه به من و گروه دانشگاه صنعتی شریف واگذار شده، هنوز به راهکار مشخصی برای نجات دریاچه ارومیه دست نیافتیم.

عیسی کلانتری افزود: دانشگاه شریف به‌عنوان مجری احیای دریاچه ارومیه با داشتن توان علمی و بهره‌مندی از اساتیدی مانند دکتر تجریشی و دکتر عرب مسئولیت اجرایی این امر را بر عهده گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف با داشتن ارتباطات گسترده‌ای که تا امروز با مراکز معتبر علمی جهان داشته، پایگاه مناسبی برای برای بهره‌گیری از دستاوردهای روز دنیا دارد.

کلانتری تصریح کرد: تشکیلات دانشگاه شریف بدون داشتن بروکراسی‌های ادارات دولتی، این وظیفه سنگین را بر عهده گرفته و با احیای دوباره دریاچه ارومیه از طریق اجماع نظرات دانشمندان کشور و بین‌المللی این مسئولیت را با موفقیت به پایان خواهد رساند.

تراز آب دریاچه به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسید

در ادامه، دبیر کمیته اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: خشکسالی و کمبود منابع آبی که ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم مدیریت آب و خاک روبه‌رو بوده، باعث ایجاد شرایط جدیدی در طبیعت شده که نمود آن در دریاچه ارومیه مشخص است.

مسعود تجریشی ادامه داد: در ستاد احیای نجات دریاچه ارومیه سعی شده که تشکیلات جدیدی بر تشکیلات عظیم دولتی اضافه نشود، اما از شبکه گسترده دانشمندان و متخصصان داخلی و خارجی برای این کار بهره گرفته شده است.

وی با اشاره به چگونگی بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه یادآور شد: در حوضه آبریزهای دریاچه ارومیه، بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده، به‌طوری که در 20 سال اخیر علاوه بر کاهش بارش، افزایش دما وجود داشته و عامل کاهش آورده‌ها به دریاچه ارومیه و تراز آب دریاچه به کمترین میزان خود در طول تاریخ شده است.

تجریشی تأکید کرد: از آنجا که در هیچ برهه تاریخی این دریاچه خشک نشده است، جای امیدواری وجود دارد که دوباره شرایط احیای این دریاچه فراهم شود.

وی همچنین گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تنها 20 درصد حجم تراز اکولوژیک دریاچه باقی مانده که شامل 2.8 میلیارد مترمکعب می‌شود و 80 درصد آب دریاچه ارومیه از دست رفته است، اما امید می‌رود با راهکارهای ستاد، آب از جوی رفته را دوباره به آن برگردانیم.

دبیر کمیته اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: سطح دریاچه ارومیه به 926 کیلومتر در سال گذشته افزایش یافته است، اما از لحاظ میزان، تغییر آنچنانی در آن صورت نگرفته است.

تجریشی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، بارش‌های مؤثری که می‌توانسته تبدیل به روان‌آب شود، تغییر پیدا کرده و بیشتر بارندگی‌ها کمتر از پنج میلی‌متر بوده است، خاطرنشان کرد: رودخانه‌های بزرگ جنوب تقریباً خشک و آوردی به دریاچه ارومیه نداشته‌اند و مجموع آب رودخانه‌های منتهی به دریاچه از حدود پنج میلیارد به دو میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که آبی در رودخانه‌ها وجود نداشته باشد، کشاورزان فشار خود را به برداشت منابع زیرزمینی به‌صورت مجاز و غیرمجاز افزایش می‌دهند که این امر در به تسریع خشکسالی دریاچه ارومیه موثر بوده است.

تجریشی تصریح کرد: توجه دولت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی باعث افزایش بهره‌برداری از سدها شده و آب‌هایی که باید وارد دریاچه می‌شده، در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و میزان کشت آبی را افزایش داده است.

وی یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی، حداکثر 20 تا 40 درصد از آب تجدیدپذیر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و بهره‌برداری بیشتر از 40 درصد، عامل ایجاد شرایط بحرانی شناخته می شود در حالی که در دریاچه ارومیه، شاهد برداشت 75 درصدی از منابع آبی هستیم.

تجریشی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شاهد استفاده آب رایگان توسط کشاورزان بوده‌ایم، اظهار داشت: در کشاورزی امروز دنیا، استفاده از آب بر اساس مدیریت مصرف یا تطبیق و سازگاری با محیط زیست مصرف می‌شود که در کشاورزی این منطقه باید توجه ویژه‌ای به سازگاری و تطبیق آن با محیط زیست داشت.

پرداخت پول حق‌آبه کشاورزان اطراف دریاچه ارومیه با نرخ روز

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر چگونگی پرداخت یارانه به کشاورزان منطقه گفت: ما یارانه‌ای به کشاورز پرداخت نمی‌کنیم، بلکه این پول حقوق آنها است که در قالب حق‌آبه از آنها خریداری می‌شودبه طوری که بخشی از حق‌آبه کشاورزان بر اساس نرخ روز آب از محل صرفه‌جویی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

عیسی کلانتری افزود: از طریق اولویت اعطای تسهیلات اصلاح سیستم‌های آبیاری کشاورزان منطقه، بهره‌وری کشاورزان همراه با کاهش مصرف آب، افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی این مناطق از طریق سیستم‌های نوین آبیاری افزایش می یابدکه این امر عملاً به افزایش تولیدات آنها کمک می‌کند.

موافقت جهادکشاورزی با اعطای تسهیلات کشاورزان منطقه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: برای جبران خسارت کشاورزان منطقه، علاوه بر پرداخت حق‌آبه تسهیلات اولویت‌داری بر اساس موافقت وزارت جهادکشاورزی به آنها پرداخت می‌شود.

کلانتری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا مبنی بر تغییرات احتمالی نوع کشت کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه تصریح کرد: کشاورز بر اساس شرایط موجود خود باید تشخیص دهد که آب محدودی که در اختیار دارد به چه نوع کشتی اختصاص دهد، ما دخالتی در نوع کشت آنها نخواهیم داشت و صرفاً به راهنمایی بسنده می‌کنیم.

وی یادآور شد: این ستاد فعالیت اجرایی نخواهد داشت و تنها وظایف دستگاه‌های مختلف را مشخص و از طریق دولت به آنها ابلاغ می‌کند.

کلانتری در پاسخ به میزان بودجه این ستاد تأیید کرد: با توجه به اینکه هنوز برآورد کاملی از طرح اجرایی برای این دریاچه صورت نگرفته است، میزان دقیقی برای بودجه این ستاد نمی‌توان در نظر گرفت، اما بر اساس گفته رئیس جمهوری، هیچ‌گونه محدودیت مالی برای احیای این دریاچه نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: میزان بودجه مصرفی برای احیای دریاچه ارومیه مسلماً کمتر از مبلغ مورد اشاره فتاحی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی (50 میلیارد دلار) نخواهد بود و حداکثر با 0.1 این بودجه، دریاچه ارومیه دوباره احیا خواهد شد.

کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین گفت: کشور ژاپن یک میلیون دلار به سازمان محیط زیست ایران برای احیای دریاچه ارومیه کمک کرده که این میزان 0.001 مبلغ مورد نیاز برای احیا است.

کلانتری در ادامه افزود: برخواستن نمک‌ها به‌ویژه در آذربایجان شرقی به معضلی تبدیل شده که با توافق محیط زیست، راهکاری برای مقابله با آن مانند مالچ‌پاشی انجام خواهد شد.

آغاز عملیت احیای دریاچه ارومیه از ماه اینده

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از خردادماه شروع می‌شود و امید می‌رود تا سه تا چهار سال آینده با فراهم آمدن زیرساخت‌های مورد نیاز، دوباره آب به این دریاچه برگردد.

کلانتری ادامه داد: در دولت گذشته، هرگونه اظهار نظری درباره دریاچه ارومیه، موضوعی امنیتی به حساب می‌آمد، اما در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به احیای دریاچه ارومیه وجود داشته و دوباره به موضوعی اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی تبدیل شده است.

انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه منتفی شد

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره امکان انتقال آب دریاچه خزر به دریاچه ارومیه تصریح کرد: اصولاً انتقال آب از منطقه‌ای دوردست عملی اشتباه و غیرمنطقی است و باید مسائل زیست‌محیطی هر منطقه داخل خود حل و فصل شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-930217-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید