Iranian Agriculture News Agency

دعوت دبیرکل خانه کشاورز برای ارائه پیشنهادات غیرمحافظه‌کارانه

بخش کشاورزی برای نجات از وضعیت نامناسب و خطرناک منابع آبی موجود، نیازمند پیشنهادات غیرمحافظه‌کارانه پژوهشگران، تشکل‌ها و انجمن‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیرکل خانه کشاورز دقایقی پیش در نهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران با اعلام این مطلب گفت: در زمان افتتاح وزارت نیرو در سال 1345، برآورد آب‌های تجدیدپذیر 135 میلیارد مترمکعب اعلام شد که اکنون باید گفت که رقم واقعی این منابع آبی به 98 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

عیسی کلانتری افزود: از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو بابت اصلاح روند آمار غیرواقعی باید تشکر کرد که زمینه مناسبی برای انجام تصمیم‌گیری و تحقیقات بخش کشاورزی فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به میزان بارندگی‌ها اضافه نشده، روان‌آب‌ها کاهش یافته و تبدیل به باران شده و از میزان بارندگی‌های مؤثر کاسته شده است که این امر کشور را به‌شدت به سمت بحران پیش می‌برد.

کلانتری ادامه داد: میزان روان‌آب‌ها با 42 تا 48 درصد کاهش از 93 میلیارد مترمکعب به کمتر از 50 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: وضعیت تراز منابع آبی در 35 سال قبل بالانس (صفر) داشت، اما امروز این میزان به منفی 15 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

دبیرکل خانه کشاورز یادآور شد: هنگامی که از افزایش تولید و بالا رفتن سطح محصولات کشاورزی صحبت می‌شود، باید توجه ویژه‌ای به منابع آبی موجود نیز داشت.

کلانتری تأکید کرد: امروز با ایرانی روبه‌رو هستیم که تالاب طبیعی ندارد و همه تالاب‌های کشور گرفتار خشکسالی است.

ادامه روند برداشت منابع آبی، موجب نابودی کشاورزی در 20 سال آینده

وی با طرح این مسئله که آیا کشاورزی در سال‌های آینده وجود خواهد داشت که اقتصاد کشاورزی آن مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: اگر روند بهره‌برداری از منابع آبی به همین منوال ادامه پیدا کند، در 20 سال آینده دیگر کشاورزی وجود نخواهد داشت.

کلانتری همچنین گفت: در ابتدای کار، واژه "توسعه پایدار"، لغتی غربی و حیله دشمنان پنداشته می‌شد، به‌طوری که تا حد توان از منابع آبی کشور استفاده شد که عاقبت آن امروز مردگی کشاورزی و وجود 16 تن نمک در اراضی زراعی کشور شده است.

وی با انتقاد از روند کشاورزی سنتی حاکم بر کشور افزود: حدود 4.5 میلیون کشاورز در کشور وجود دارد که 9 هزار نفر آنها با داشتن سرمایه، پول و تحصیلات، دارای وضعیت مناسب، 60 هزار نفر مطلوب، حدود 200 هزار نفر متوسط و چهار میلیون نفر آنها در وضعیت اسفناک به‌سر می‌برند.

کلانتری خاطرنشان کرد: بانک‌ها سرمایه لازم را به بخش کشاورزی وارد نمی‌کنند و مبالغی نیز که با سود زیاد به این بخش تزریق می‌شود، عامل خدمت کشاورزان به بانک‌ها شده است.

وی با انتقاد از عدم ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به بخش کشاورزی ادامه داد: با توجه به قوانین موجود که مربوط به 50 سال گذشته است، موانع زیادی برای واردات نهاده‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا وجود دارد، به‌طوری که کشاورزان برای واردات یک کیلوگرم نهاده، باید دو کیلوگرم بذر بی‌کیفیت ایرانی را به بهانه حمایت از تولیدات داخلی خرید کنند.

دبیرکل خانه کشاورز با اشاره به اینکه سیب‌زمینی‌های خارجی که به‌تازگی وارد شده، به‌دلیل عدم وجود بذر مناسب در سال گذشته است، تصریح کرد: در صورتی که در مواقع لزوم واردات بذر مناسب و اصلاح پیشنهادی وجود داشته باشد، دیگر نیازی به واردات غده سیب‌زمینی در این حجم وجود ندارد.

کلانتری یادآور شد: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی نیز با این مشکلات و عدم اجازه ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به بهانه حمایت از تولیدات داخلی روبه‌رو هستیم.

وی تأکید کرد: در مناطق آزاد مرزی، انواع ماشین‌های روز دنیا وجود دارد، اما یک دستگاه تراکتور و ماشین‌آلات روز کشاورزی در این مناطق دیده نمی‌شود.

کلانتری اظهار داشت: انجمن‌های بخش کشاورزی نیز باید برای نجات کشاورزی، پای خود را وسط بکشند، زیرا این مشکلات همراه با یک یا دو نفر و بخش دولتی قابل حل نیست.

وی با اشاره به اینکه چند نفر جوانمرد در ابتدای دولت محمود احمدی‌نژاد با نوشتن نامه‌ای به وی از سیاست‌های اشتباه موجود در بخش کشاورزی انتقاد کردند، گفت: تا زمانی که فعالیت بخش کشاورزی چشم خود را بر روی مشکلات ببندند و سکوت کنند، روند توسعه این بخش فراهم نمی‌شود.

دبیرکل خانه کشاورز در پایان افزود: بخش کشاورزی ما نیازمند پیشنهادات علمی جسورانه و غیرمحافظه‌کارانه‌ای است که از دل همین اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و پژوهش‌های علمی بیرون می‌آید./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-930215-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید