Iranian Agriculture News Agency

مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور:

رضایت برنجکاران از سالی که گذشت/ بارندگی یاری کند، 93 کم‌آبی در برنج نداریم

برنامه راهبردی خودکفایی محصول برنج که چندی است تدوین شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر مساعدت‌های لازم انجام شود.

مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برنج در سال 92 مانند سایر محصولات کشاورزی دستخوش تغییرات مختلفی در قیمت، تولید و بازاریابی بود، اما نوسان آن به نسبت سال‌های قبل، کمتر بود.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: افزایش نرخ ارز در سال گذشته باعث شد که راه واردات برنج خارجی محدودتر شود.

وی خاطرنشان کرد: برنج‌کاران در سال گذشته به‌دلیل بالا بودن قیمت برنج وارداتی و علاوه بر آن، اعلام زودهنگام نرخ خریدهای تضمینی با امیدواری به کشت پرداختند و برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود اگر بارندگی یاری کند، مشکل خاصی از لحاظ ذخایر آب وجود نداشته باشد.

خانکشی‌پور پیش‌بینی کرد که اگر تعادل به بازار برنج برگردد و ذخیره‌سازی برنج به اندازه مناسبی صورت گیرد، سال جاری تعادل بازار بر هم نخورد و قیمت‌ها نیز متعادل باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از روند فعلی در سال جاری رضایت داشته باشند.

تعمیم مشروط کشت مستقیم برنج به سایر مناطق کشور

مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: برنامه راهبردی خودکفایی برنج که مدتی است تصویب شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده که یکی از امیدهای تدوین‌کنندگان این برنامه اجرایی شدن آن در سال 93 است.

خانکشی‌پور تصریح کرد: از آنجا که با توجه به محدودیت منابع آبی افزایش سطح زیر کشت در هیچ محصولی به‌ویژه برنج وجود ندارد، دستاوردهای تحقیقاتی باید به کمک بخش اجرا بیاید تا افزایش تولید در واحد سطح اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: کشت مستقیم برنج که مدتی است توسط این مؤسسه در استان پایلوت خوزستان اجرایی شده است، می‌تواند کاهش 50 درصدی مصرف آب و افزایش تولید را به ارمغان بیاورد.

خانکشی‌پور اظهار امیدواری کرد که با نتایج مثبتی که از این طرح پایلوت در خوزستان به‌دست می‌آید، بتوان کشت محصول برنج را به سایر استان‌ها نیز تعمیم داد.

وی تأکید کرد: اجرایی شدن برنامه راهبرد خودکفایی برنج که نقشه راه این محصول را نشان می‌دهد، می‌تواند نتایج مثبتی برای تولید این محصول در کشور به همراه داشته باشد.

خانکشی‌پور در پایان اظهار داشت: فعال شدن کانون‌هایی چون "کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج" و همراهی بیشتر محققان، کارشناسان، مجریان و دست‌اندرکاران این بخش، می‌تواند راه رسیدن به خودکفایی را نزدیک‌تر کند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید