Iranian Agriculture News Agency

استقبال سبزی‌کاران شهرری از اصلاح الگوی کشت در اراضی تحت شرب آب نامتعارف/ پیشنهاد کشت چوب به جای سبزی

همایش اصلاح الگوی کشت در اراضی تحت شرب آب نامتعارف که برای اصلاح الگوی کشت مناطق جنوبی تهران برگزار شده بود، استقبال زیادی از سوی کشاورزان و حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شهرری، همایش اصلاح الگوی کشت در اراضی تحت شرب آب‌های نامتعارف امروز با حضور حدود 500 نفر از سبز‌کاران شهرری و حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، رئیس شورای جنگل سازمان مراتع، آبخیزداری، رئیس شورای عالی جنگل و مرتع و مسئولان انجمن کارفرمایان صنعت چوب و کاغذ در محل اداره جهاد کشاورزی شهرری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه برای سبزی‌کارانی که امکان بهره‌گیری از آب سالم برای مزارع خود ندارند، تمهیداتی در نظر گرفته شده است، گفت: عدم استفاده از فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی، حاصل تلاش شما کشاورزان پرهمت است و لذا امید می‌رود که در دو سال آینده با کمک شما حتی یک گرم سبزی تولید‌شده با فاضلاب وجود نداشته باشد.

سیدمحمد موسوی افزود: همچنین کشاورزانی که امکان دسترسی به آب سالم را ندارند، باید کشت‌هایی مانند زراعت چوب، ذرت علوفه‌ای و پنبه را جایگزین کنند.

در ادامه این مراسم، ناصر مقدسی رئیس شورای عالی جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه حامل پیامی از خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، اظهار داشت: در موضوع تولید غذا و تأمین امنیت غذایی نیازمند، تولید غذای سالم هستیم و هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌پذیرد که محصولی عرضه کنند که باعث بیماری مردم شود، زیرا این امر با حق‌الناس گره خورده است.

تولید محصول کشاورزی آلوده، گناهی نابخشوده

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که غذا یا محصول کشاورزی تولیدشده از روی عمد و حتی ناچاری به‌صورت ناسالم تولید شود، گناهی نابخشوده صورت گرفته است.

مقدسی یادآور شد: کاشت درختان علاوه بر سودآوری برای کشاورزان، خواص چندگانه‌ای برای مردم و محیط زیست این شهرستان که با کارخانه‌های آلاینده همجوار است، دارد.

در بخش دیگر این نشست، رئیس انجمن کارفرمایان صنایع چوب و کاغذ کشور گفت: با جایگزینی کشت چوب به جای سبزی، علاوه بر پیشبرد صنعت چوب کشور و استقلال در تأمین استقلال صنایع چوب، امری مقدس صورت گرفته که در تأمین اکسیژن، حفظ آب و تولید خاک نقش بسزایی دارد.

فعالیت صنایع چوب با 60 درصد ظرفیت

علی‌پور ادامه داد: به‌دلیل کمبود منابع اولیه صنایع چوب، این صنعت با 50 تا 60 درصد ظرفیت خود کار می‌کند و در صورتی که کشاورزان بیشتری اقدام به زراعت این محصول کنند، هیچ‌گونه نگرانی از فروش آن وجود نخواهد داشت و صنایع تمام تولیدات آنها را خریداری می‌کند.

وی تصریح کرد: 700 پیمانکار خرد و کلان که وظیفه تأمین چوب را دارند، در این صنعت فعالیت می‌کنند که تمامی آنها تشویق به خرید چوب از کشاورزان داخلی می‌شوند.

علی‌پور تأکید کرد: کشاورزان در صورت روی‌آوردن به زراعت چوب، حداکثر 30 درصد قیمت فروش چوب را برای تولید آن هزینه کنند و لذا سودآوری بالایی برای آنها خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به‌زودی گونه‌های مختلف متناسب با منطقه توسط دولت ارائه و به اطلاع کشاورزان خواهد رسید، افزود: خرید تضمینی در قالب یک قرارداد هشت‌ساله، پوشش بیمه‌ای در مقابل خشکسالی و آفات و توجه به این زراعت به‌عنوان یک کشت استراتژیک ازجمله مواردی است که برای توسعه زراعت برنج مورد نیاز است.

توزیع بدر ذرت علوفه‌ای رایگان

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی در این نشست درباره کشت جایگزین ذرت علوفه‌ای به جای سبزی اظهار داشت: ارقام مختلف بذر ذرت علوفه‌ای که بیشتر در مغان تولید می‌شود، دانش فنی روز دنیا و اقلیم مورد مطالعه، تولید و به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

فتحی خاطرنشان کرد: طول دوره ذرت علوفه‌ای شش ماه بوده و بذر آن به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه قیمت آن بر اساس نرخ جهانی محاسبه می‌شود، عایدی مناسبی برای کشاورزان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به توزیع این بذر به‌صورت رایگان، خرید تضمینی آن نیز از کشاورزان انجام می‌شود و اجازه فروش آن در بازار داده نمی‌شود.

فتحی به کشاورزانی که قصد جایگزینی این محصول را دارند، پیشنهاد کرد تا برای هر هکتار از 25 کیلوگرم بذر ذرت استفاده کنند.

گفتنی است، بر اساس آمار گمرکات 451 هزار تن چوب خام به ارزش 171 میلیون دلار در سال گذشته به کشور وارد شده است.

عمده واردات چوب ایران از کشورهای آسیای میانه و کشورهای روسیه، گرجستان و ارمنستان وارد می‌شود.

ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که دارای سطح جنگل‌های وسیعی نیست و کشورهای همسایه نیز همین شرایط را دارند.

در سال‌های اخیر به‌دلیل بهره‌برداری بی‌رویه، توسعه شهرها، تخریب و تجاوز به جنگل‌ها از سطح جنگل‌های ایران کاسته شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-921121-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید