Iranian Agriculture News Agency

حجتی در برج میلاد: افزایش بهره‌وری تنها راه تامین غذاست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دنیای امروز با توجه به افزایش جمعیت و رفاه نسبی با مشکلی به نام تامین غذا مواجه است که در شرایط کنونی تنها راه آن افزایش بهره‌وری، تولید محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمود حجتی در نخستین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد:‌ نگرانی برای تامین امنیت غذایی و غذای کافی مردم کشورهای مختلف واقعیتی است که امروزه با آن روبرو هستیم که گاهی جز افزایش بهره‌وری در محدودیت‌های کنونی منابع آب و خاک ندارد.

وی افزود:‌ در حال حاضر سهم محیط زیست هم کم و بیش به کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند و منابع پایه به ویژه منابع آبی و خاکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریزگردها عامل اصلی نابودی جنگل‌های زاگرس

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بخشی از ریزگردهایی که در مرزهای غربی کشور با آن مواجه هستیم به دلیل نبود تعادل در محیط زیست است چرا که در گذشته همین پدیده وجود داشت اما به دلیل خشک نبودن آب‌های طبیعی در مناطق جنوبی عراق مانند دجله و فرات، آثار آن کمتر به ایران سرایت می‌کرد اما امروزه به دلیل خشک شدن این منابع آبی ریزگردها مستقیما به مناطق غربی کشور ورود می‌کنند.

حجتی ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که جنگل‌های زاگرس به ویژه در استان ایلام به سمت نابودی کشانده شده‌اند همین پدیده ریزگردهاست که سبب خشکیدگی جنگل‌های آن مناطق شده است که البته بیشترین سهم را در جنگل‌های آسیب دیده استان ایلام با بیش از 50 درصد دارد.

تولید محصولات کشاورزی بدون تامین بازار آن ممکن نیست

وی اظهار کرد: شاید در گذشته تولیدات محصولات کشاورزی صنعتی درچند محصول بیشتر خلاصه نمی‌شد و بیشترین تولیدات به صورت خود مصرفی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز در بخش‌های مختلف کشاورزی از باغبانی و زراعت تا انواع محصولات پروتئینی و دامی خود به صنعتی تبدیل شده‌اند و تولید اقتصادی آن‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط پس از تولید مانند بازار امکانپذیر نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط کنونی و تقاضاهای موجود باید بین تولید و مصرف سیستمی درنظر گرفته شود تا تولید محصولات کشاورزی را با عملیات‌های پس از تولید از بسته‌بندی و انبارداری تا فرآوری‌های پیچیده در نظر گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید