Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان خبر داد:

درآمد 20 میلیون تومانی سیرکاران در هر هکتار

سیرکاران همدانی در هر هکتار سیر خشک حدود 17 تن و سیر تر حدود 65 تن محصول برداشت می‌کنند که با این وجود، حدود 20 میلیون تومان درآمد برای آنها در پی دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری، دوهزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی استان سطح زیر کشت سیر خشک است که در هر هکتار 16 تن و 850 کیلوگرم به‌طور متوسط محصول از آنها برداشت می‌شود.

شهرام پرورش افزود: حدود 40 هزار تن در سال زراعی جاری سیر خشک در استان تولید شد، این در حالی است که سال گذشته این میزان 34 هزار تن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت سیر تر نیز در استان 329 هکتار است که در هر هکتار به‌طور متوسط 64 تن و 830 کیلوگرم محصول تولید می‌شود که 21 هزار و 300 تن نیز از این محصول در استان برداشت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان به صادرات سیر استان اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته چهارهزار و 190 تن سیر استان به کشورهای روسیه، عراق و آسیای میانه صادر شد که ارزش ریالی آن 188.6 میلیارد ریال و ارزش دلاری آن نیز 15.4 میلیون دلار بود که ارزآوری مناسبی برای استان به همراه داشت.

پرورش تصریح کرد: قیمت سیر تولیدی استان به‌طور متوسط یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 800 تومان بود که با این احتساب، حدود 20 میلیون تومان در هر هکتار برای کشاورزان درآمدزایی داشت، این در حالی است که در هر هکتار هشت میلیون تومان هزینه دربر دارد.

وی یادآور شد: سال‌هایی که قیمت سیب‌زمینی پایین است، نرخ سیر افزایش می‌یابد. به نوعی می‌توان گفت بین قیمت سیب‌زمینی و سیر رابطه معکوس وجود دارد.

پرورش تأکید کرد: سیر همدان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. طعم، بو و مزه آن در سطح استانداردهای جهانی است، به همین دلیل بازارپسندی خاصی در داخل و خارج کشور دارد.

وی در پایان اظهار داشت: بخش زیادی از سیر تولیدی استان روانه صنایع تبدیلی مثل کارخانه‌های سوسیس و کالباس، ترشیجات و شوریجات می‌شود./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920613-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید