Iranian Agriculture News Agency

برای اجرای طرح الگوی کشت مؤلفه های مهم در اختیار جهاد کشاورزی نیست

از جمله ابزارهای مهم برای اجرای الگوی کشت ، جهت گیری سیاست های حمایتی دولت و مجلس اعم از سیاست های قانونی ، اقتصادی و پشتیبانی از بخش کشاورزی است .

به گزارش ایانا مهندس مهرزاد خرد رئیس سازما ن جهاد کشاورزی استان فارس افزود : در این راستان می طلبد مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی در جهت تصویب قوانین مورد نیاز ، زمینه اجرای موفق الگوی کشت را مهیا نماید ، کما اینکه کشاورزان و تولید کنندگان در تحقق این مهم نقش اساسی دارند .

"وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می گردد و نیازمند برنامه ریزی های منسجمی جهت رسیدن به توسعه ، خودکفایی و مقابله با بحران هاست و لازمه برنامه ریزی صحیح ، شناخت کامل از منابع سرزمینی ، عوامل تولید ، هوا و اقلیم کشاورزی و بازار و تجارت محصولات کشاورزی است که می طلبد سیستم مدیریت هوشمند کشاورزی به کل کشور بسط و توسعه پیدا کند . در این میان الگوی بهینه کشت برنامه ای است که با هدف مدیریت بهینه ترکیب مکانی گیاهی تدوین می شود و این برنامه با عنایت به فرصت ها و تهدیدهای اکوفیزیولوژیکی ، مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و تکنولوژیکی طراحی می گردد و بسترهای اطلاعاتی این موضوع در فارس کاملاً مهیاست .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه به شاخص های اقتصادی در الگوی کشت اشاره کرد و گفت : شاخص های اقتصادی در الگوی کشت باید به گونه ای تعیین شود تا با انتخاب نوع محصول همراه با افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و سرمایه ، حداکثر درآمد را برای کشاورزان و تولید کنندگان به همراه داشته باشد و کشاورزان بتوانند با افزایش درآمد و سود حاصل از فروش محصولات ، نسبت به سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های خود اقدام نمایند و بدین ترتیب رونق اقتصادی در بخش را شاهد باشیم .

خرد ادامه داد : ولی مشکل اینجاست که علاوه بر نداشتن ظرفیت های قانونی ، مؤلفه های مهمی نظیر سیاست های مالی و اعتباری و یارانه ای و نیز تنظیم بازار صادرات و واردات محصولات و مدیریت تقاضای آب کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست .

رئیس سازمان جهاد کشا ورزی فارس با بیان اینکه امروز ما با ترویج و آموزش کشاورزی ، الگوی کشت را توصیه می کنیم . افزود : در این راستا اگر لازم باشد تولید کنندگان ملزم به رعایت الگوی کشت شوند که ضرورتی انکار ناپذیر است . باید همه ابزارهای آن هم در اختیار قرار گیرد . بدیهی است تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت های اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست های کلان کشور و دانش بومی کشاورزان و بهره گیری از تمام ظرفیت های منطقه ای با رعایت اصول علمی تولید و بهره برداری حداکثری از نهاده های تولید به ویژه عامل محدود کننده آب ، اقدامی بزرگ و ملی است و در سطح منطقه ای الگوی فوق تدوین گردیده است .

خرد افزود : طراحی و اجرای الگوی کشت مناسب نه تنها به منظور مقابله با خشکسالی و کم آبی بلکه به منظور کنترل هر چه بیشتر عوامل محدود کننده و بهره برداری بهینه از امکانات موجود ضروری است که دنیا بدان پی برده است و دارد عمل می کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه با اشاره به کارهای انجام گرفته در این ا ستان گفت : در جهت مصرف بهینه آب و بهره وری مطلوب و عدم کاهش تولید طی سال های اخیر برای اجرای این سیاست ، روش ها و راهکارهای زیر عملیاتی شده است ؛ ابتدا اولویت به کشت محصولات پائیزه به منظور استفاده از بارندگی ، دوم کشت محصولات در محیط های کنترل شده و زیر پلاستیک و ایجاد بانک های نشاء به منظور تولید پیش رس و خارج از فصل و کوتاه کردن دوره آبیاری ، سوم استقرار سیستم های کشاورزی حفاظتی و خاکورزی حفاظتی سالانه در بالغ بر 250 هزار هکتار از اراضی زراعی ، چهارم اجرای تسطیح لیزری اراضی در سیصد هزار هکتار از اراضی و نیز مدیریت ماده آلی خاک و ایجاد ده کارخانه کمپوست سازی و بیش از یکصد و پنجاه کارگاه کوچک تولید کود آلی ، پنج استقرار سیستم های آبیاری تحت فشار در دویست و پنجاه هزار هکتار از اراضی و ششم توسعه کشت گیاهان کم نیاز ، زودرس و پر محصول همانند ترتیکاله ، جوتروپی و گندم سیروان .

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان با اجرای کامل الگوی کشت به اشتغال مولد ، مدیریت نظام مند و مناسب خدمات و نهاده ها و حمایت های یکپارچه از تولید کنندگان و نیز تولید محصولات سالم و ا رتقای شاخص سلامت دست یافت .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح مدیریت هوشمند کشاورزی را گامی مهم در توسعه کشاورزی استان توصیف کرد .

خرد در ادامه به روند اجرای این طرح و فراهم کردن زیرساخت های آن اشاره کرد و گفت : مهمترین این زیرساخت ، برنامه ریزی بود که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی فارس طرح کاداستر اراضی کشاورزی فارس را به مرحله اجرا درآورد .

وی خاطر نشان کرد : طرح کاداستر اراضی کشاورزی فارس اولین ، وسیع ترین و ارزان ترین طرح کاداستر اراضی در کشور است که در حدود دو میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی فارس به مرحله انجام رسیده است .

خرد اظهار داشت : هم اکنون مرحله سوم از این طرح عظیم ملی یعنی مدیریت هوشمند کشاورزی با استقرار 53 ایستگاه خودکار data logger هواشناسی در دشت های کشاورزی استان و آموزش و به کارگیری 428 کاربری data entry به عنوان مدیران پارسل های کشاورزی در حال انجام است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید