Iranian Agriculture News Agency

مراقبت از 42 هزار هکتار از نخیلات خوزستان در برابر عوامل خسارت‌زا

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال زراعی جاری، در مجموع 42 هزار هکتار از باغ‌های نخیلات استان تحت عملیات شبکه مراقبت از عوامل خسارت‌زا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیر حفظ نباتات این سازمان با اعلام این مطلب گفت: از سطوح مذکور 30 هزار هکتار نخیلات بارور و 12 هزار هکتار غیربارور هستند.

مرتضی امیدبخش با بیان اینکه سالانه حدود 175 هزار تن خرما از سطح نخلستان‌های استان برداشت می‌شود به ذکر ارقام خرما در استان اشاره کرد و افزود: مهمترین ارقام تجاری موجود شامل استعمران، برحی، کبکاب، خاصی و زاهدی است و از بین این ارقام استعمران صادراتی استان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خرمای استان به کشورهای استرالیا، نیوزیلند، کانادا، کویت، روسیه، عراق، لیتوانی، لبنان، آلمان، فیلیپین، قبرس، مجارستان، ترکیه، افریقای جنوبی، رومانی، لهستان، انگلیس، چین، پاکستان، موریتانی، ارمنستان و امارات صادر می‌شود.

مدیر حفظ نباتات مهمترین بیماری نخیلات استان را بیماری پوسیدگی گل‌آذین خرما عنوان کرد و ادامه داد: در سال جاری سطحی معادل 459 هکتار مبارزه با آن صورت گرفته است و کنترل این بیماری به‌صورت مکانیکی - بیولوژیک اجرا شده است.

امیدبخش با بیان اینکه مهمترین آفت نخیلات استان کرم میوه‌خوار خرما است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری تلاش شده است که بر اساس سطح زیان اقتصادی با آن مبارزه شود و در مجموع در سطح یک‌هزار و 953 هکتار جهت مبارزه بر علیه این آفت سم‌پاشی شده است.

وی یادآور شد: سطحی معادل یک‌هزار و 345 هکتار مبارزه شیمیایی و 955 هکتار مبارزه مکانیکی و زراعی بر علیه علف‌های هرز صورت گرفته است.

امیدبخش تأکید کرد: در سال 91 سطحی معادل یک‌هزار و 766 هکتار بر علیه کرم میوه‌خوار و پنج‌هزار و 668 هکتار بر علیه کنه تارتن مبارزه صورت گرفته است.

وی در پایان اظهار داشت: محصول خرما به‌دلیل اینکه آخرین سم‌پاشی علیه آفات آن در تیرماه و بر علیه کنه تارتن صورت می‌گیرد ازجمله محصولات سالم محسوب می‌شود؛ زیرا سم به‌کار برده شده تا برداشت خرما که دو ماه است تجزیه شده و اثر آن کاملاً از بین می‌رود./

A-920313-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید