Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی:

کشاورز، الگوی کشت را بر مبنای بازار اجرایی می‌کند/ با پاورپوینت نمی‌توان الگوی کشت تعریف کرد

از ابتدای پیدایش کشاورزی، کشت گیاهان بر اساس نوع نیاز، بازار و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف انجام می‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: کشاورز از دیرباز بر اساس نوع نیازش کشت می‌کرده است.

ناصر توکلی افزود: در گذشته که اصول علمی وجود نداشته، کشاورز با توجه به نیازی که ممکن است پیدا کند، نوع کشت را انتخاب می‌کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از چندی تجارت کشاورزی و تبادل کالا به کالا به‌وجود آمد که بدین ترتیب باز هم نوع کشت توسط خود کشاورز مشخص می‌شد.

توکلی ادامه داد: با در نظر گرفتن نیازهای کشتی، کشاورزان گذشته نیز حوادث غیرمترقبه‌ای چون باران، تگرگ، سیل و خشکی را در نظر می‌گرفتند و مدیریت مزرعه را عملی می‌کردند.

وی تصریح کرد: کشاورز الگوی کشت را بر مبنای بازار تهیه می‌کرد و در حال حاضر نیز به این مسئله تأکید دارد.

اجرای الگوی کشت به‌صورت پایلوت در هفت استان کشور بر اساس دانش مشاوره

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کشاورزان امروزی علاوه بر تأمین نیاز خانواده، به نیازهای استانی و بازاری که می‌تواند محصولاتشان در خارج از کشور داشته باشند، توجه می‌کنند و بدین ترتیب الگوی کشت را انتخاب می‌کنند.

توکلی تأکید کرد: مشاوران وزارت جهاد کشاورزی بحث الگوی کشت را به‌صورت پایلوت در هفت استان کشور بر اساس دانش مشاوره پیش‌بینی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: قیمت و بازار اصلی‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که در سطح کشت اثر می‌گذارند.

توکلی همچنین گفت: مسائل فنی بیان می‌کند که کشاورز نمی‌تواند به خاطر خسارت آفات و وجود علف‌های هرز هرساله یک نوع گیاه را بکارد، بنابراین رعایت الگوی کشت خودبه‌خود در مزارع اجرایی می‌شود.

وی در پایان افزود: کسانی که ادعا می‌کنند در بخش کشاورزی الگوی کشت نداریم، باید بدانند با استفاده از پاورپوینت نمی‌توان الگویی را که کشاورزان از ابتدای کشت و زرع رعایت کرده‌اند را تغییر داد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-920310-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید