Iranian Agriculture News Agency

بزرگداشت روز جهانی بدون سم

روز سوم دسامبر برابر با 13 آذر به یاد فاجعه شیمیایی 1984 بوپال هند و به منظور بزرگداشت خاطره قربانیان بزرگترین فاجعه شیمیایی و صنعتی جهان در کارخانه تولید آفت کش ها که با نشت گاز سمی متیل ایزو سیانات به هوا موجب مصدومیت و جان باختن هزاران نفر شد، از سال 1998 به عنوان روز جهانی بدون سم نامگذاری شده است.

بزرگداشت روز جهانی بدون سم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لری سرپرست مدیریت حفظ نباتات استان کرمان ضمن بزرگداشت و تبریک این روز مهم به تمامی دوست داران طبیعت گفت:  یاداوری این نکته ضروریست که هرچند فاجعه بوپال هند جزء تلخ‌ترین روزهای قرن بیستم و بدترین فاجعه اخیر صنعتی در جهان بود، اما آخرین آن نیز نخواهد بود، چرا که به عقیده بسیاری امروزه تامین غذای مورد نیاز بشر بدون استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی امکان پذیر نیست و با این استدلال هر روز در گوشه و کنار کره زمین و در جریان تولید، توزیع و مصرف آفت کشهای شیمیایی، تاثیرات مخربی بر مردم و محیط زیست وارد می شود لذا در این شرایط پیچیده و بغرنج، ضرورت بهره مندی از روش های کم خطر و تکنولوژی های بهینه سازی مصرف سموم و آفت کش ها و بهره گیری از آفتکش های زیستی و دانش افزایی در این حوزه بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: در حال حاضر سودمندترین استراتژی های کنترل آفات در کشاورزی پایدار، شامل آن دسته از روشهای علمی هستند که ضمن حفظ پایداری، با استاندرادهای محصولات گواهی شده نیز سازگار باشند.

لری در ادامه گفت: بر این اساس اولین استراتژی، پیشگیری است که خود در بردارنده روش های حفظ و حمایت از دشمنان طبیعی و شرایط طبیعی حاکم بر زیست بومهای کشاورزی می باشد و استراتژی بعدی استفاده از سایر روشهای کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی کاربردی است.

گفتنی است مدیریت حفظ نباتات به عنوان متولی امر کنترل آفات و در راستای ایجاد و حفظ امنیت غذایی روش " مدیریت تلفیقی آفات " را به عنوان اصل مهم برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و خسارت ناشی از آنها مد نظر قرار داده است. در مدیریت تلفیقی آفات بر تولید محصول سالم با حداقل آسیب به زیست بوم های زراعی همچون شیوه های مختلف مبارزه غیر شیمیایی مانند کنترل زراعی، مکانیکی، فیزیکی و بیولوژیکی تأکید می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید