Iranian Agriculture News Agency

حفظ خاک با مدیریت صحیح آب باران و سدها

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان کرمان در حاشیه جلسه مجازی روز جهانی خاک گفت: اگر به مدیریت صحیح آب باران و سدها توجه داشته باشیم، کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران‌هایی مانند سیل خواهیم کرد.

حفظ خاک با  مدیریت صحیح آب باران و سدها

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، کهنوجی افزود: 14 آذر روز جهانی خاک نامگذاری شده که باید مد نظر داشته باشیم که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نخست باید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک و قدرت نگهداری آب در داخل خاک  برنامه ریزی کنیم.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ضرورت اول اینکه مسئولان در کنار توجه به اهمیت آب برای جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانزایی، به اصل حفاظت از خاک هم توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه گفت: اگر  به مدیریت صحیح آب باران و سدها توجه داشته باشیم، کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران‌هایی مانند سیل خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه،  بشر از جنبه های مختلف کشاورزی، صنعتی، پزشکی، دارویی و کاربردهایی که در تعامل با محیط بیرونی دارد، در ارتباط دائم با خاک است، افزود: کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی تعیین‌کننده تولید و پایداری کشاورزی و کیفیت زیست‌محیطی بوده و به‌واسطه آن بر سلامت گیاهان، حیوانات و انسان اثر می‌گذارد.

کهنوجی جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی را از توفیقات بسیار خوب در زمینه صیانت از خاک دانست و افزود: خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی است

وی با اشاره به شعار امسال که " توقف شور شدن خاک ، تقویت باردهی خاک"  می باشد ،گفت: اهمیت خاک و حفظ و نگهداری آن به مراتب مهمتر از آب می باشد چرا که احیای خاک بسیار سخت تر است. احیای یک سانتی متر خاک بسیار زمان بر میباشد و ۲۵ درصد تنوع زیستی جهان در خاک نهفته است.

وی افزود: انجام هر هکتار عملیات آبخیزداری معادل ۹ تن کاهش فرسایش خاک را به همراه دارد و در این راستا حفظ تقویت پوشش گیاهی خاک بستر حیات کمک می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید