Iranian Agriculture News Agency

استان کرمان علی‌رغم ظاهری خشک و کویری، پتانسیل‌های بالقوه ای را برای آبزی پروری داراست.

با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی مرکز تکثیر بچه ماهی سردابی لاله زار بردسیر به عنوان نخستین مرکز پرورش بچه ماهی در جنوب شرق کشور بازدید شد.

استان کرمان علی‌رغم ظاهری خشک و کویری، پتانسیل‌های بالقوه ای را برای آبزی پروری داراست.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، مرکز تکثیر ماهیان سردآبی در سال ۹۷ پس از یک دوره تعطیلی و برگزاری تشریفات قانونی بمدت ۳ سال به شرکت سرمایه گذاری سازمان نظام مهندسی واگذار گردید که طی این مدت این مرکز توانست تولیدات خوبی را ارائه دهد.

پس از اتمام دوره قرارداد مجددا مرکز از طریق مزایده بصورت اجاره واگذار گردید و بدلیل لزوم تداوم فعالیت مرکز اقدام به خرید تعدادی از مولدین موجود در مرکز شده که عملا در فصل پاییز که فصل تکثیر ماهی قزل آلا می باشد کار تکثیر امسال نیز آغاز شده است.

عباس سعیدی در این بازدید گفت: توسعه آبزی پروری در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از ضروریات توسعه شیلات، تولید بچه ماهی در استان کرمان است که راه اندازی این مرکز بعد از ۱۰ سال توقف، طی سه سال گذشته شتاب گرفته و هم اکنون به ثمر رسیده است.

 وی افزود: این مرکز می‌تواند سه میلیون بچه ماهی در سال تولید کند و فعلا موجب اشتغالزایی ۱۰ نفر از جمله دکترای شیلات، دکترای دامپزشکی و کادر خدماتی به صورت مستقیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز در جنوب شرق کشور بی‌نظیر است و تنها مرکز پرورش بچه ماهی (تخم چشم زده) در جنوب شرق کشور است.

سعیدی، نیاز استان کرمان به بچه ماهی را ۲ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: این مرکز می‌تواند اضافه تولید خود را به سایر استان‌ها صادر کند و نیاز آنها را در این زمینه مرتفع سازد.

وی همچنین گفت: پتانسیل آبزی پروری در استان کرمان نیز به اندازه ای هست که بتواند سه میلیون بچه ماهی تولیدی این مرکز را پرورش دهد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کرمان نیز گفت: این استان علی‌رغم ظاهری خشک و کویری، پتانسیل‌های بالقوه ای را برای آبزی پروری داراست.

ابوالقاسمی افزود: تنوع اقلیم در استان کرمان به گونه ای است که امکان تولید انواع ماهیان سردابی، گرمابی، ماهیان خاویاری، پرورش آرتمیا در آبهای شور و سایر فعالیت‌های آبزی‌پروری به راحتی در آن امکان پذیر است.

وی توضیح داد: طبق سند توسعه ای که تنظیم شده یکی از زیرساخت‌های توسعه، تامین نهاده های آبزی پروری بوده و فعالیت مرکز تکثیر ماهیان سردابی لاله زار هم در راستای همان سیاست است. 

ابوالقاسمی افزود: این مرکز سال‌ها قبل احداث شده بود اما فعالیت نداشت.

وی گفت: با پیگیری های جهاد کشاورزی توانستیم آن را در قالب اجاره به بخش خصوصی فعال کنیم و در حال حاضر فعالیت جدیدی که انجام داده تولید بچه ماهی بصورت تخم تمام ماده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: سال‌های قبل تخم چشم زده (تخم بارور شده که صد در صد تبدیل به ماهی می شود) از خارج کشور وارد می شد. اگرچه هنوز هم به صورت محدود وارد می‌شود اما کاری که این مرکز انجام داده در راستای اصلاح نژاد و ارتقای کیفیت گونه های تولیدی در کشور است.

وی اظهار داشت: مرکز تکثیر در جنوب شرق کشور وجود  ندارد و این تنها مرکز جنوب شرق است که می‌تواند نیاز به بچه ماهی کرمان را تامین و مازاد نیاز را به استان های مجاور صادر کند.

مدیر شرکت فنی مهندسی آبزی مهر کریمان نیز گفت: این مرکز به لحاظ تولید بچه ماهی تمام ماده از مولدین ایکس ایکس، می تواند بهترین و با کیفیت ترین بچه ماهی را برای مزارع پرورشی ارائه کند.

رسول کریمی افزود: استفاده از ماهیان تمام ماده در پرورش ماهی قزل آلا موجب کاهش هزینه تولید مزارع می شود.

وی ادامه داد: این مرکز آمادگی دارد بچه ماهی مورد نیاز تمام مراکز پرورش ماهی استان کرمان را با بهترین کیفیت و بیمه نامه تامین کند.

کریمی گفت: اولین استحصال بچه ماهی در این مرکز هفته گذشته با  ۷۰۰ هزار تخم استحصال شد و ان شاالله ظرف سه چهار ماه آینده با ۱۰ یا حداکثر ۲۰ درصد کاهش، آماده توزیع در مزارع پرورش ماهی است.

وی تاکید کرد: تا پایان زمستان هر یکی دو هفته یک بار، تکثیر بچه ماهی انجام می شود و هر ماهی در سال ۲ هزار ۵۰۰ تخم و فقط برای یک بار تخم گذاری می کند.

لازم به ذکر است شهرستان بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد و منطقه لاله زار در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی آین شهرستان قرار دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید