Iranian Agriculture News Agency

نقش مهم دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز بحران، حراست از دام ها و حفظ سلامت انسان است

پدافند زیستی به عنوان یکی از محورهای هشتگانه پدافند غیرعامل است که شبکه دامپزشکی شهربابک در این حوزه از اهمیت وافری برخوردار است.

نقش مهم دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز بحران، حراست از دام ها و حفظ سلامت انسان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به وفور بیماری های مشترک و قابل انتقال حیوانات به انسان و لزوم حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور در برابر امراض و تهدیدهای احتمالی، خطیر بودن نقش و وظایف دامپزشکی را نمایان می کند.

وی افزود: در حوزه پدافند زیستی شش بخش تعریف شده که دامپزشکی در دو حیطه اصلی شامل حراست از دام ها و حفظ سلامت انسان ایفای وظیفه می کند؛ بنابراین حفظ زیرساخت ها و کسب آمادگی به لحاظ فنی و علمی برای کاهش آسیب در این حوزه ها و مصون سازی کشور در برابر تهدیدهایی که ممکن است از این طریق ما را در معرض مخاطرات گوناگون قرار دهد، ضروری است.

منگلی اظهار داشت: دامپزشکی  یکی از بازوی های  پدافند غیرعامل بوده و لزوم کسب آمادگی برای مواجه با بحران های احتمالی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به این که حدود ۵۰ درصد بیماری های شناخته شده و ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و بازپدید، بین انسان و حیوانات مشترک است، نقش دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز بحران در این بخش ها به خوبی نمایان می شود.

وی در پایان اذعان داشت: مهم ترین وظیفه دامپزشکی در زمینه پدافند غیرعامل آشنایی دامپزشکان با بیماری های مشترک انسان و دام، شناسایی و تشخیص سریع عامل بیماری برای اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری ها، اقدامات لازم برای درمان دامهای بیمار برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی به جامعه، اقدامات قرنطینه ای در جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری ها و آموزش دامدارن و افراد جامعه جهت کنترل و جلوگیری از بروز بیماری ها است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید