Iranian Agriculture News Agency

همایش غذای حلال در کرمان برگزار شد

همایش غذای حلال با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، جمعی از مسئولین ، ناظرین و ذابحین برگزار شد.

همایش غذای حلال در کرمان برگزار شد

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، ،  معاون اقتصادی استانداری کرمان، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مدیر کل استاندارد استان کرمان و جمعی از مسئولین دفاتر نمایندگان ولی فقیه، ناظران ذبح شرعی ، مدیران کشتارگاه ها، در محل ساختمان شماره دو سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قاسمی زاده مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه  در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این همایش گفت: نظارت شرعی بر ذبح در کنار نظارت بهداشتی امر واجبی بوده است که در قانون دیده شده است.

وی افزود: فرمانداران، شهرداران ، دهیاران و ... باید توجه جدی به کشتارگاه ها به ویژه در بخش نظارت بهداشتی و شرعی داشته و در این زمینه باید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی استاندارد سازی در کشتار گاه ها برای کشتار و ذبح را مورد تاکید قرارداد و گفت: در این زمینه نیاز به برنامه و عزم  ملی است

وی تصریح کرد: همه ارکان نظام در ارائه غذای حلال مسئول و  تکلیف دارند.

وی در پایان با اشاره به کار طاقت فرسای ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه های دام و طیور، گفت: باید  تلاش  و فعالیت های ناظران دیده شود و حق و حقوق ناظران تامین شود.

در این همایش عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: غدا باید سالم و حلال باشد و وظیفه جهاد کشاورزی تامین غذای ارزان برای شهروندان با کشاورزی صنعتی لازم و ضروری است

 سعیدی گفت: باید در کنار کشاورزی بخش صنعت  قوی هم وجود داشته باشد که اگر صنعت قوی می خواهیم باید کشاورزی قوی باشد

وی گفت:باید برای محصولات استراتژیک وقت گذاشته شود تا ازوابستگی به کشورهای دیگر رها شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  گفت: اگر کشاورز از نظر مالی تامین باشد می تواند نیاز صنعتی خود را نیز جبران کند و چرخ صنعت می چرخد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور هم با اشاره به آیاتی از قرآن مجید گفت:آیات زیادی در قرآن به صراحت دستور می دهد خوراک و غذای ا نسان باید با حلیت و طهارت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم با اشاره به آثار تغذیه پاک و حلال بر تعالی انسان، تصریح کرد: غذای حلال، تغذیه پاک و حلال بر تعالی و رشد انسان ها تاثیر مستقیم دارد.

وی بیان کرد: فرهنگ سازی غذای حلال باید در جامعه ترویج پیدا کند تا شاهد غذای حلال و پاک بر سفره های مردم باشیم.

وی با اشاره به اهمیت غذای حلال، اظهار کرد تا کنون در کل کشور ب بیش  از 200 آرم و نشان حلال به کشتارگاه های کشور صادر شده که می توانند محصولاتشان را صادر کنند.

وی افزایش کیفیت در مدریت نظارت شرعی و ارتقای کارآمدی ناظران و ذابحین را از اهداف برگزاری ایشان همایش ذکر کرد.

وی مهمترین پیوند صنعت کشاورزی را غذای حلال بیان کرد و ذبح شرعی را  نماد  تهیه غذای حلال دانست.

حسینی مقدم در ادامه ذبح شرعی را یکی از معجزات فقه ذکر کرد و گفت در ذبح شرعی فساد پذیری گوشت به حداقل می رسد.

وی اظهار کرد: باید صنعت حلال را به عنوان عرصه  پر مشتری در بازار جهانی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: مسئولیت شرعی غذای حلال به عهده ناظران است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان دامپزشکی کشور در اقدامی جالب قبل از سخنرانی یکی از ناظران ذبح شرعی  و یکی از مدیران کشتارگاه ها را به عنوان نمایندگان این دو قشر انتخاب تا مشکلات این بخش را بیان کنند.

در ادامه مهرابی سرپرست معاون هماهنگی اقتصادی استانداری کرمان گفت : دامپزشکی   کرمان جزو رتبه های برتر  کشور است.

وی بیان کرد: عذای اسلامی و حلال  باید  در سطح بین المللی ترویج  داد، تصریح کرد: در امنیت غذایی  باید واژه  غذای حلال  اضافه شود. در این همایش دکتر رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گزارشی از وضعیت  کشتارگاه ها ، تعداد کشتار و ذبح  دام وطیور ارایه کرد.عاقلی مدیر کل استاندارد  استان کرمان از آمادگی این اداره کل برای استاندارد کردن کشتارگاه ها و نشان غذای حلال  خبر داد.   

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید