Iranian Agriculture News Agency

بیش از 161هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان کرمان در 7 ماه اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در سال جاری تا ابتدا آبان ماه 161568 میلیارد ریال خسارت ناشی از عواملی مانند سیل، تگرگ، خشکسالی، باد و طوفان و ... به بخش کشاورزی استان کرمان وارد شده است.

بیش از 161هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان کرمان در 7 ماه اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در هفت ماهه گذشته خشکسالی 45هزار میلیارد ریال، زمین لرزه 420 میلیارد ریال، سیل و بارندگی 4282 میلیارد ریال ، سرمازدگی، یخبندان و برف 105591 میلیارد ریال ، آفات و امراض 1920 میلیون ریال، باد و طوفان 2799 میلیارد ریال و 3472 میلیارد ریال تگرگ به بخش کشاورزی استان خسارت وارد نمود.

وی گفت: در جریان بلایای طبیعی در استان، مراتع به شدت آسیب دیدو کاهش علوفه باعث شد دام عشایر ودامداریهای سبک آسیب دیدندو  خسارت سنگینی درحوزه دام وارد شد.

سعیدی افزود: در باغات ،کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی باعث سرمازدگی شد در ابتدای سال  بیش از 50 هزار تن محصول پسته استان آسیب دید، در باغات گردو 8 هزار تن گردو از بین رفت و سایر میوه های سردسیری نیز در اثر سرمازدگی آسیب دیدند

وی افزود:  و در ادامه گرمازدگی هم در باغات داشتیم که باعث خسارت شد در پسته علاوه بر اینکه محصول امسال از بین رفته  محصول سال آینده نیز به مرحله نابودی رسید و در حوزه سایر درختان سردسیری هم خسارت بوده است.

سعیدی ادامه داد: در حوزه زراعت خسارتی که امسال به محصولات گندم جو کلزا و ... وارد شد بی سابقه بوده و بیش از 33 تا35 درصد کاهش تولید را داشتیم

وی افزود: سایر عوامل مثل تگرگ، سیل و  طوفان هم در بعضی نقاط با ایجاد سیلاب باعث گل و لای و خسارت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در مجموع عوامل خسارت زایی که به محصولات کشاروزی استان وارد شده است خسارتی بالغ بر بیش از 16 هزار میلیارد تومان می باشد.

وی گفت:  توصیه می شود  کلیه بهره برداران بخش کشاورزی محصولات خود را بیمه کنند  ولی با توجه به خسارت زیاد بیمه نیز چندان پاسخگوی نیست  لذا  بحث بیمه نیازمند بازبینی می باشد که بتوان خسارت بیشتری جبران شود که این مهم با تعامل خوبی  که بین بیمه گزار و کشاورزان صورت می گیرد قطعاً تاثیر گذار است.

سعیدی در ادامه گفت: اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی در جهت حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی انجام داده است، در حوزه دام  خرید دام مازاد دام در دستور کار قرار گرفته است که شرکت  پشتیبانی امور دام خرید را انجام می دهد و دامداران می توانند دام مازاد خود را به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند در قبال هر کیلو گوشت که تحویل بدهند سه کیلو جو یارانه ای دریافت می کنند.

همچنین توزیع نهاده هایی مثل جو و کنسانتره در شش ماه  اول سال به مقدار کافی( بیش از کل  سال 99)در اختیار دامداران قرار گرفت.

سعیدی در ادامه گفت: خسارت وارده به بهره برداران کشاورزی زیاد است وبرای جبران خسارت نیاز به تسهیلات بانکی هستیم که در اختیار کشاورزان قرار بدهیم که اگر ازکشاورزان حمایت شود در تولیدات سال بعد  هم می تواند موثر باشد.

وی گفت: ما باید تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار بدهیم کشاورزان ما نیازمند سرمایه در گردش هستند تا مزارع و باغات  خود را حفظ کنند و با توجه به محدودیت منابع آبی در استان توصیه می شود که بهره برداران عزیز تولیدات خود را توسعه ندهند  بلکه با جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهان با آب مصرف بالا و توسعه کشتهای گلخانه ای ثروت آفرینی بیشتری برای خود به ارمغان آورند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید