Iranian Agriculture News Agency

آمادگی دامپزشکی کرمان در پیش گیری از احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

نشست تخصصی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت، روسا و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با محوریت پیش گیری و مراقبت از این بیماری در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید.

آمادگی دامپزشکی کرمان در پیش گیری از احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این نشست از آمادگی برای پیشگیری از احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: با شروع فصل سرما، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد. 

رشیدی با برشمردن برخی از عوامل تهدید کننده مزارع پرورشی در خصوص این بیماری، اعلام کرد: لازم است پیشگیری از ورود بیماری به استان خصوصا در موقعیت فعلی در اولویت قرار گیرد و بدین منظور واکسیناسیون طیور ضروری می باشد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اهمیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و اعلام شیوع اخیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد در برخی از کشور های همسایه، بیان کرد: خطر انتقال از پرندگان وحشی را باید مورد توجه قرار داد زیرا استان کرمان کریدور مهاجرت پرندگان وحشی است و این پرندگان در مسیر خود در محل های تجمع آب فرود می آیند و به همین جهت بایستی پایش مستمر  و مشترک از تالاب ها و زیستگاه های پرندگان وحشی توسط محیط بانان و کارشناسان سازمان محیط زیست استان به همراه همکاران دامپزشکی صورت گیرد.

وی در این رابطه افزود: افزایش و گسترش ارتباطات بین بخشی دامپزشکی و حفاظت محیط زیست باعث می‌شود اکثر بیماری‌ها در حوزه حیات وحش کنترل شده و از سرایت آن به جمعیت دام و طیور استان جلوگیری بعمل آید.

رشیدی ضمن تاکید: بر مدیریت دفع ضایعات و تلفات در واحد های پرورشی بر اساس اصول امنیت زیستی و دریافت مجوزهای جوجه ریزی متناسب با ظرفیت واحدهای پرورشی، اعلام کرد: لازم  است کلیه مرغداری های استان کرمان بخصوص اجداد، مادر و تخم گذار واکسن انفلوآنزای پرندگان را در مرغداری مورد استفاده قرار دهند.

رشیدی با یادآوری اینکه این بیماری مهم و خطرناک می‌تواند اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: با توجه به اینکه گوشت مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مخصوصا در تامین پروتئین مورد نیاز خانوارهای کم درآمد نقش مهمی دارد، شیوع این بیماری و اشکال در تامین این مواد غذایی، جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد نمود.

در ادامه، صدیقه کاظمی نیا معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان، در خصوص وضعیت پرورش طیور کشور و همچنین لزوم ممیزی مزارع مرغ تخمگذار مطالبی را ارائه نمودند.

لازم به ذکر است در این نشست، حاضرین به بیان راهکارها و پیشنهادات مد نظر خود در خصوص عوامل خطر (Hot Spot) موجود در استان برای انتشار این بیماری و نیز اتخاذ تمهیدات امنیت زیستی و قرنطینه ای جهت برنامه مراقبت و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  پرداختند.

در پایان این نشست بعد از بحث و تبادل نظر مقرر شد مواردی شامل آموزش مرغداران با همکاری نیروهای این اداره کل، ترویج جهاد کشاورزی و اتحادیه ها در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تشدید نظارت های کشتارگاهی و نظارت بیشتر بر حمل کود ورودی به استان و استمرار بازدید های هفتگی شبکه های دامپزشکی شهرستان از تالاب ها و آبگیر های استان و نیز  کمیته ممیزی استان از مزارع مرغ مادر و تخمگذار استان با تاکید بیشتر اجرایی گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید