Iranian Agriculture News Agency

اقدامات علمی و عملی تعاون روستائی در حمایت از باغداران زرندی

مدیر تعاون روستایی استان کرمان در شهرستان زرند و جلسه با کارشناسان طرح سیماب در شبکه تعاونی‌های تولید روند برنامه های طرح سیماب مورد ارزیابی قرار گرفت.

اقدامات علمی و عملی تعاون روستائی در حمایت از باغداران زرندی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، رئیسی مدیر تعاون روستایی استان کرمان گفت: تجهیز کلینیک گیاهپزشکی و توسعه آزمایشگاه نماتد شناسی، تأسیس آزمایشگاه آبیاری و تغذیه و تجهیز آن با دستگاه های مدرن آزمایشگاهی، جذب ۹ نفر نیروی انسانی گویای پیشرفت طرح سیماب در شهرستان زرند بود.

وی همچنین از انعقاد قرارداد ۱۵۰۰ هکتار مدیریت باغی در طرح سیماب خبر داد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمان همچنین از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی این طرح جهت بررسی راهکارهای شیمیایی و غیر شیمیایی مدیریت باغی بیماری سرخشکیدگی درختان پسته خبر داد که از آن جمله میتوان به عملیات پایلوت باغی و مقالات علمی قابل ارائه در سطح بین المللی اشاره نمود.

وی افزود: از جمله موارد پژوهشی دیگر می توان به عارضه زرد برگی درختان پسته اشاره که یکی از معضلات جدی باغات پسته شهرستان زرند بوده است که اتحادیه تعاونی های روستایی استان کرمان با همکاری پژوهشکده پسته تحقیقات اقدامات مقدماتی برای مدیریت این عارضه را از تابستان ۱۴۰۰ شروع نموده است و تحقیقات اولیه باغی حاکی از نتایج مثبت بر مدیریت عارضه بوده است امید است در آینده بتواند برای باغداران مفید واقع گردد.

رئیسی همچنین از شناسایی و اثبات بیماری زایی یک گونه قارچی جدید روی درختان پسته شهرستان زرند خبر داد و افزود: گزارش اولیه آن از طریق مراجع ذیربط در دست اقدام می باشد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید