Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

امروزه نقش دامپزشکی تنها در مبحث ارتقای بهداشت دام و بهداشت عمومی مطرح نیست

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: امروزه نقش دامپزشکی فقط در مبحث ارتقای بهداشت دام و بهداشت عمومی مطرح نیست بلکه از جنبه های مختلف حائز اهمیت است.

امروزه نقش دامپزشکی تنها در مبحث ارتقای بهداشت دام و بهداشت عمومی مطرح نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی با اعلام اینکه بدون دامپزشکان سلامتی دنیا تامین نخواهد شد، اعلام کرد:  دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک قرار دارد و نقش دامپزشکی در عرصه بهداشت عمومی آنقدر گسترده است که سازمان جهانی بهداشت اعتقاد دارد در قرن 21 برای مبارزه با بیماریهای عفونی انسان باید یک اصل را بر مبنای کنترل و پیشگیری بیماریهای قابل انتقال از حیوان از انسان قرار داد و به همین جهت واژه «یک جهان، یک سلامت» را مطرح می کنند.

این مقام مسئول به بیان شعار محوری "دام سالم، غذای سالم، انسان سالم"  پرداخت و گفت: این شعار اساسی، نشانگر نقش مهم دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و ارتقای بهداشت عمومی در جامعه می باشد که انتخاب آن، اهمیت زحمات و تلاش جهادگران این حرفه ارزشمند را در جامعه بیش از پیش متجلی می کند.

وی خاطر نشان کرد: دامپزشکی به عنوان متولی سلامت مواد غذایی، یکی از ارکان اساسی زمینه ساز امنیت غذایی جامعه محسوب می گردد.

این مقام مسئول گفت: بزرگترین اپیدمیولوژیست های دنیا، دامپزشکان اند که در کنترل بیماری عفونی نقش مهمی را ایفا می کنند.

دکتر رشیدی گفت: متخصصان اپیدمیولوژی دامپزشکی می توانند از طریق انتقال تجربیات خود از چندین بیماری همه گیر حیوانات و بیماری های مشترک بین انسان و دام،  اقدامات نظارتی و پیش گیری خوبی ارائه نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت علمی و پژوهشی دامپزشکان در مقابله با کرونا از جمله نقش بی بدیل فعالیت دامپزشکان در حوزه ساخت واکسن، اظهار کرد: دامپزشکان در بخش تحقیقات پزشکی در پله نخست دنیا قراردارند بطوریکه اولین واکسن موثر علیه بیماری کرونا توسط تیم دامپزشکی، در دنیا تولید و منتشر شد.

وی افزود: برای کنترل و درمان پاندمی کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایران طرح جامع سلامت تدوین شد که دامپزشکان نیز نقش بسزایی در آن دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه امروزه حوزه سلامت، مدیون حوزه دامپزشکی است، اعلام کرد: دامپزشکان در بخش آموزش پزشکی ید طولایی دارند و دانشکده های پزشکی دارای اساتید مجرب و  و با سابقه دامپزشک می باشند.

دکتر رشیدی افزود: در اداره کل دامپزشکی استان کرمان شاهد ارتقای فعالیت‌های علمی و کارهای تخصصی دامپزشکی هستیم که از جمله این فعالیت ها، نگاه اصولی در مبحث مبارزه هدفمند با بیماری ها می باشد که نتایج خوبی  نیز به دست آمده است.

وی در پایان از هدفمند نمودن عملیات های دامپزشکی خبر داد و بیان داشت: هدفمند نمودن عملیات های دامپزشکی و ارتقای کیفیت آنها در نتیجه بررسی های علمی با استفاده از توان علمی موجود در مجموعه دامپزشکی صورت پذیرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید