Iranian Agriculture News Agency

اقتصادی تر شدن محصولات کشاورزی و دامپروری با گذر از مرحله تولید سنتی به مدرن

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان گفت: با گذر از مرحله تولید سنتی به مدرن و مکانیزه اقتصادی تر شدن محصولات کشاورزی و دامپروری را شاهد خواهیم بود.

اقتصادی تر شدن محصولات کشاورزی  و دامپروری با گذر از مرحله تولید سنتی به مدرن

به گزارش خبرنگارایانا در استان کرمان، محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی سیرجان گفت: پس از تولید، کشاورزان با چالش های زیادی در بحث بازاریابی و فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی مواجه بوده که مستلزم سیستم حمل ونقل مناسب، انبارهای فنی و سردخانه های استاندارد، وجود صنایع بسته بندی ،تبدیلی و فرآوری، حمایت مالی و خرید تضمینی محصول از سوی دولت و..است. 

وی ادامه داد: با افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب از طریق لوله گذاری، ساخت استخر ها و احداث کانال ها و جوی های سیمانی، توسعه سامانه های نوین آبیاری بمنظور کاهش هزینه های کارگری،مکانیزه کردن کشاورزی و سهولت در عملیات کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصول با تغذیه مناسب و کاهش مصرف آب، تخصیص اعتبارات لازم جهت لایروبی و مرمت قنوات و برقی نمودن موتورپمپ های کشاورزی می توان از لحاظ اقتصادی کشاورزی مقرون به صرفه ای داشت.

وی تصریح کرد: همچنین با افزایش کشت های گلخانه‌ای به منظور افزایش تولید در واحد سطح، حمایت دولت از کشاورزان جهت تهیه نهاده ها و اقلام کشاورزی، با توجه به گرانی نهاده ها، ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت جهت اجرای طرحهای اقتصادی و با نیاز آبی کم از قبیل کشتهای گلخانه ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، زعفران، گل محمدی، زرشک و ... و حمایت دولت از کشاورزان جهت خرید تضمینی محصول تولیدی با  ایجاد واحدهای صنفی در جهت بسته بندی ، سورتینگ و بازاریابی و عرضه محصول به بازارهای داخلی و خارجی،  اقتصادی بودن کشاورزی را افزایش داد.

محمودآبادی اظهار داشت: با خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گسترش کشت ارقام مقاوم به کم آبی و شوری، گسترش کاشت ارقام پرمحصول، استفاده از روشهای نوین آبیاری و اصلاح سیستم های آبیاری از غرقابی به آبیاری تحت فشار قطره ای تیپ  در مزارع گندم و جو و دیگر روش ها می توان اصول زراعی را بهبود بخشید.

وی ابراز داشت:  در بخش دامپروری نیز با تامین بموقع نهاده های مورد نیاز دام و طیور با قیمت مناسب، نظارت بر اجرای عملیات هویت گذاری و پلاک کوبی و نیز بیمه دام های سبک و سنگین، ترویج نژادهای گوشتی آرین طیور و نژادهای برتر و پرتولید دام سبک و سنگین به منظور مقابله با آثار خشکسالی و پرداخت تسهیلات بانکی و رفع موانع و تخصیص اعتبارات بلاعوض لازم به دامپروران و پرورش دهندگان طیور می توان از دامداران حمایت کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید