Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:

حضور دامپزشکان در کشتارگاه، تضمین کننده سلامت جامعه

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرای برنامه خودکنترلی معیارهای بهداشتی فرایند تولید در کشتارگاههای دام و طیور استان، اعلام کرد: دو محور اصلی نظارت دامپزشکان در کشتارگاه‌ها عدم انتقال آلودگی به واحد های پرورش طیور و پیش گیری از آلودگی های زیست محیطی استو

حضور دامپزشکان در کشتارگاه، تضمین کننده سلامت جامعه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه مسئولان فنی و ناظران بهداشتی دامپزشکی کشتارگاه ها تمامی اهتمام خود را بمنظور تولید محصول سالم می کنند، گفت: حضور دامپزشکان در کشتارگاه، تضمین کننده سلامت و بهداشت عمومی جامعه است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامپزشکان در راستای تامین سلامت و امنیت غذایی مردم و ارتقای هر ساله بهداشتی کشتارگاه های طیور نسبت به سال گذشته عمل نموده و در واقع حضور دامپزشکان تضمین کننده سلامت گوشت طیور است.

 رشیدی گفت: برنامه خود کنترلی معیارهای بهداشتی فرایند تولید در کشتارگاه های دام و طیور با اهداف تعیین و ارائه روش های نمونه برداری از لاشه های دام و طیور کشتارشده در کشتارگاه های صنعتی دام و طیور، تعیین معیارهای بهداشتی کنترل فرایند طیور در کشتارگاه های صنعتی دام و طیور، خود کنترلی بهداشتی فرایند تولید در راستای اعمال سامانه HACCP  به منظور کنترل نقاط بحرانی و اصلاح فرایند تولید می باشد.

وی در این رابطه افزود: از جمله اهداف دیگر این برنامه تعیین وضعیت آلودگی میکروب های بیماری زا در لاشه با مسئولیت مالک کشتارگاه می باشد که موظف به تامین شرایط لازم، امکانات و لوازم مورد نیاز برای نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم در آزمایشگاه مورد تایید سازمان دامپزشکی به منظورانجام آزمایشات مورد نظر این دستورالعمل است.

دکتر رشیدی با اشاره به نقش دامپزشکی در دو بعد بهداشتی و اقتصادی، افزود: پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک و واگیر دامی که توسط دامپزشکی صورت می گیرد نقش اساسی در حفظ سرمایه ملی کشور دارد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش دامپزشکی در حفظ و حراست از جمعیت دامی منطقه و ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه، گفت: در باب نقش و اهمیت دامپزشکی همین بس که تأمین غذا و امنیت غذایی جامعه از محورهای اصلی توسعه ملی می باشد.

دکتر رشیدی افزود: گستره فعالیت های دامپزشکی در راستای ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه کاملاً مشهود است بطوری که نگاهی به انواع مواد لبنی تا انواع فراورده های خام دامی در قوت روز مره مردم( تحقق شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره) می توان دریافت که طیف وسیعی از سلامت تغذیه ای جامعه تحت تاثیر مستقیم عملکرد دامپزشکی قرار دارد.

وی اعلام کرد: خوشبختانه همکاران ما که به عنوان مسئول فنی و ناظر بهداشتی به صورت شبانه‌روزی در کشتارگاه های دام و طیور فعالیت می کنند، در انجام این مسئولیت تمامی اهتمام خود را بکار می گیرند.

این مقام مسئول در پایان گفت: با اطمینان می توان گفت فرآورده های خام دامی که در سطح استان عرضه می شود کاملاً سالم و بهداشتی و مورد تائید دامپزشکی است و شهروندان از این نظر اطمینان خاطر داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید