Iranian Agriculture News Agency

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کوهبنان 140 هکتار است

گیاهان دارویی شهرستان کوهبنان، بیشتر شامل زیره سبز، گاوزبان، بابونه، نعناع فلفلی، گشنیز، آویشن، ختمی، گلرنگ و خاکشیر، پونه و ... می شود.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کوهبنان  140 هکتار است

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، علی اکبر مجیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان گفت:سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کوهبنان 140 هکتار می باشد که شامل زیر سبز،  گاوزبان، بابونه، نعناع فلفلی، گشنیز، آویشن، ختمی، گلرنگ و خاکشیر، پونه و ... می شود.

وی افزود: نیاز آبی این گیاهان بسیار کم بوده به گونه ای که در کشت گیاهان دارویی، میزان مصرف آب بر حسب متر مکعب در هر هکتار حدود 3000  و در کشت گیاهان زراعی این مقدار حدود 10000-5000 می باشد. بنابراین، به نظر می رسد با کشت یک گیاه دارویی با مصرف آّب کمتر، می توان به درآمدزایی بالاتری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان ادامه داد: در این شهرستان برای ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی،  اقداماتی نظیر،  برگزاری کلاس های آموزشی، پرداخت یارانه ی کشت گیاهان دارویی، تهیه ی نشاء و بذر استاندارد برای متقاضیان کشت، معرفی گونه های جدید از قبیل بابونه آلمانی، نعناع فلفلی و آویشن شیرازی و باغی و ایجاد مزارع الگویی نمایشی، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: علی رغم تلاش های صورت گرفته، شاید یکی از دلایل عدم استقبال کشاورزان از کشت این گیاهان، عدم ثبات بازار فروش این محصولات می باشد که این مدیریت برای رونق کشت گیاهان دارویی اقداماتی را انجام داده است که از جمله آنها می توان به: برنامه های کوتاه مدت، شامل تهیه ی بذر و نشاء استاندارد برای زارعین کشت گیاهان دارویی، احداث مزارع الگویی و نمایشی، کمک در بازاریابی و فروش محصولات تولیدی و برنامه های میان مدت که شامل:تغییر الگوی کشت و جایگزینی کشت گیاهان با نیاز آبی کمتر به جای محصولات با نیاز آبی بالا، برنامه ریزی جهت تولید نشاء گیاهان دارویی در شهرستان، برگزاری کلاسهای آموزشی تغذیه و داشت و فرآوری گیاهان دارویی، تولید محصول ارگانیک با عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی، بسته بندی گیاهان دارویی تولیدی است، اشاره کرد.

همچنین برای پیشبرد این اهداف ،برنامه های بلند مدت نیز از جمله: تولید بذر گیاهان دارویی ، ایجاد شبکه تولید گیاهان دارویی در شهرستان، برنامه ریزی جهت صادرات و فروش، فرآوری گیاهان دارویی (تهیه ی اسانس و تولید دارو) در نظر گرفته شده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید